TIAA Global Asset Management utökar sitt institutionella distributionsteam i Europa

Report this content

NEW YORK och LONDON, 19 juli 2016 – TIAA Global Asset Management har anställt två Europabaserade chefer för sitt institutionella distributionsteam för reala tillgångar från 1 juli 2016. Per Frederiksen, Fil.dr, kommer att fokusera på att expandera bolagets institutionella verksamhet i Norden, och Dan Greene, CFA, kommer att leda arbetet med att utveckla relationer med globala och regionala investeringsrådgivare. De ansluter till ett växande distributionsteam med djup erfarenhet av reala tillgångar och ett väletablerat nätverk.

”Vi ser en allt större efterfrågan från institutionella investerare för vår investeringskompetens inom reala tillgångar, i synnerhet för fastigheter och jordbruk”, säger John Panagakis, ansvarig för Global Private Market Institutional Distribution Management på TIAA Global Asset Management. ”Genom att expandera vårt distributionsteam med regionala experter stärker vi vår förmåga att engagera och hjälpa institutionerna.”

TIAA Global Asset Managements reala tillgångsförvaltning inkluderar fastigheter, jordbruk, skog, infrastruktur, energi och lån, med ett totalt förvaltat kapital om 150 miljarder dollar inom segmentet.

Under de senaste åren har bolaget ökat sin närvaro i Europa för att hjälpa sofistikerade institutionella investerare i regionen.

2014 var bolaget med och grundade TH Real Estate, nu ett helägt dotterbolag, som är dess filial för fastighetsinvesteringar och som vuxit till en av världens största fastighetsförvaltare.

TIAA Global Asset Management har även lanserat flera fonder för reala tillgångar tillsammans med ett flertal europeiska institutioner. Samtidigt breddar bolaget sin kundbas i USA genom att erbjuda alternativa investeringslösningar för privata och offentliga pensionsfonder, kapitalfonder och stiftelser.

Per Frederiksen kommer närmast från Dimensional Fund Advisors och tidigare från positioner på BlackRock, Nordea Markets och Jyske Bank. Dan Greene är baserad i London och har tidigare arbetat på Invesco, där han hade en rad positioner, bland annat global chef för konsultrelationer, produkthantering och marknadsföring.

För mer information, vänligen kontakta:

Daisy Okas
+1 888-200-4062
media@tiaa.org

Om TIAA Global Asset Management
TIAA Global Asset Management erbjuder investeringsråd och portföljförvaltningstjänster genom TIAA (Teachers Insurance and Annuity Association) och ett tiotal självständiga registrerade investeringsrådgivare. Bolaget erbjuder innovativa investeringsstrategier som omfattar både traditionella och alternativa tillgångar, och genererar nya investeringsmöjligheter för sina kunder genom ett brett urval finansiella lösningar, inklusive fonder och kundanpassade strategier och lösningar. Totalt förvaltar bolaget 861 miljarder dollar. I likhet med TIAA är TIAA Global Asset Managements mission att hjälpa individer och institutioner att nå långsiktiga investeringsframgångar och finansiell trygghet.

TIAA-CREF Individual & Institutional Services, LLC, Teachers Personal Investors Services, Inc. och Nuveen Securities, LLC är medlemmar i FINRA och SIPC och distribuerar värdepappersprodukter.

©2016 Teachers Insurance and Annuity Association of America-College Retirement Equities Fund, 730 Third Avenue, New York, NY 10017, USA

C32329

Taggar: