TH1NG Bokslutskommuniké 2022

Lyckat omställningsår

Perioden januari - december 2022 kännetecknas av nytt fokus och omställningsarbete som lett till lägre omsättning men stärkta marginaler och lägre kostnader.

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 17,5 (65,6) Mkr.
  • Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 37,6 (10,9) %.
  • Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till 2,2 (-34,4) Mkr.

Perioden oktober-december 2022 kännetecknas av nya affärer och kapi­taltillskott genom strategisk investerare i form av Skellefteå Kraft.

• Nettoomsättningen uppgick till 5,3 Mkr. Omsättningen ökade med 24 % jämfört med föregående kvartal.
  • Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 37,5 %.
  • Rörelseresultatet EBITDA -4,2 Mkr.

Viktiga händelser under perioden
TH1NG tecknar IoT-partneravtal med Karlstads El och stadsnät och Attentec
TH1NG tecknar partneravtal med Nordic Platinum Network
TH1NG tecknar samarbetsavtal med Fibra
TH1NG påbörjar leveranser av IoT-uppkopplingar
TH1NG tilldelas och tecknar IoT-plattformsavtal i Jönköpingsregionen
Ändring av styrelsesammansättning i bolaget.
TH1NG genomför en företrädesemission

Viktiga händelser efter periodens slut
 TH1NG offentliggör memorandum med anledning av företrädesemission
 TH1NG tecknar avtal med Transtema
 TH1NG tecknar IoT-partneravtal med Semcon
 TH1NG tecknar ett partneravtal med HiQ
 TH1NG AB offentliggör utfall av genomförd företrädesemission.

Kommentar från TH1NGs VD, Klas Westholm:

"Under fjärde kvartalet 2022 ökade TH1NG omsättningen med 24 pro­cent jämfört med tredje kvartalet 2022. Bruttomarginalen ökade till 37,6 procent jämfört med 10,9 procent året innan. Under året har vi genom­fört en lyckad omdaning av bolaget med strategiska förändringarna som gett bra resultat.

Vårt nya fokus på B2B och publika sektorn har visat sig vara ett lyckat drag, som resulterat i ett antal fina affärer samt gett många bra sam­arbeten med strategiska partners. Vår IoT-plattform, IoT Open, skapar förutsättningar för att realisera bland annat smarta fastigheter, -industri­er och tjänster inom energisektorn. Vi har nu tagit en position som en av de främsta aktörerna inom smarta och hållbara samhällen.

TH1NG avslutar året på ett fint sätt med ett strategiskt och omfattande avtal med Jönköpings kommun i ett länsomfattande samarbete där totalt 55 st organisationer ingår. Bland dessa märks 13 kommuner, ett par bostadsbolag, energibolag samt en flygplats.

Dessutom har TH1NG nu fått en ny största ägare i form av Skellefteå Kraft som tar en aktiv position. Anders Pettersson har klivit in i TH1NGs styrelse som representant för Skellefteå Kraft. Förutom Anders är även Erik Hallberg ny ledamot i styrelsen. Erik har en lång erfarenhet inom IoT och kommunikationsområdet med tunga styrelseuppdrag och topppositio­ner inom bland annat Telia-koncernen.

Under det fjärde kvartalet inleddes leveranserna till både Garo och Jön­köpingsregionen, vilket har bidragit till en ökad omsättning jämfört med tidigare kvartal 2022. Redan nu har vi utbildat omkring 100 personer i Jönköpingsregionen i vår plattform IoT Open där vi tillsammans kom­mer att skapa nya spännande tjänster och lösningar.

I februari 2023 slutfördes emissionen med ett bra resultat. Vi har stärkt vår kassa och position på marknaden samt skapat förutsättningar för att möjliggöra våra expansionsplaner. Vår bedömning är att det kommer att finnas bra förvärvsmöjligheter i år, vilket gör att vi nu inleder en mera aktiv fas i M&A arbetet för att hitta potentiella uppköpskandidater som kan stärka TH1NG och öka takten i vår expansion.

En viktig del i vår strategi är att jobba tätt tillsammans med våra samarbetspartners. Vi vidareutvecklar kontinuerligt samt söker aktivt nya samarbeten. Under fjärde kvartalet tecknade vi samarbetsavtal med bland andra Fibra, Karlstad El- och Stadsnät, Nordic Platinum Network och Attentec. I år har vi redan tecknat samar­betsavtal med Semcon, Transtema och nu senast även HiQ.

Samarbetet med Transtema innebär att vi kan erbjuda kompletta tjänster inklusive installation, service och support i hela Sverige, oavsett var installationen befin­ner sig.

Vår tid framöver är spännande och vi ser ljust på framti­den. Inom det stora IoT området måste alla samarbeta för att lyckas. Våra samarbetspartners hjälper oss att expandera snabbare så att vi kan vara en ledande och drivande part i att möjliggöra det smarta och hållbara samhället".

Rapporten finns tillgänglig på TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

Denna information är sådan insiderinformation som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 mars 2023, klockan 08.45 CET

TH1NG möjliggör smarta samhällen. Med vår IoT-plattform IoT Open och våra samarbetspartners, kopplar vi ihop alla saker som kommunicerar och skapar framtidens tjänster. TH1NG bildades 2018 och har 22 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission.