TH1NG Delårsrapport januari-juni 2022 Q2

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till -4,2 (-11,2) Mkr

• Resultat efter skatt -4,3 (-10,1) Mkr

Viktiga händelser under perioden

• TH1NG förvärvar den digitala vård- och omsorgsverksamheten i Alleato.

• Kommuniké från årsstämma i TH1NG AB.

Viktiga händelser efter perioden

• Alleato levererar digitala välfärdstjänster till Karlskrona.

• TH1NG får genombrottsorder inom industriell IoT-kommunikation.

Kommentar från TH1NGs VD, Klas Westholm:

”Kvartalet sammanfattas med en genomförd omstrukturering av bolaget som gett ökande bruttomarginaler och förbättrat kassaflöde. Vårt förändrade fokus har redan resulterat i en stor genombrottsaffär inom IoT-segmentet som kommer att skapa nya intäkter under kommande år.

I början av juli tecknade vi ett IoT-avtal med en av marknadens ledande aktörer inom lösningar för elinstallationsmarknaden. Avtalet innebär leverans av en förväntad volym om 150 000 IoT-abonnemang för M2M-kommunikation till kunder runt om i Europa. Det förväntade avtalsvärdet är omkring 30 MKR.

Avtalet, som är resultatet efter ett långt och fokuserat arbete, visar tydligt vår förmåga att göra stora affärer på en marknad med enorm tillväxtpotential. Det löper över en treårsperiod med de första leveranserna redan i höst. Leveranserna sker sedan löpande och ökar succesivt i antal över avtalsperioden. Med TH1NGs IoT-plattform IoT Open kan kunden skapa nya tjänster och smarta lösningar för sina kunder och samtidigt möjliggöra nya intäktskällor.

TH1NG har en bra grund att stå på och kan nu arbeta framåt enligt vår uppdaterade plan och göra fler affärer. Vår övergripande målsättning är att vara en möjliggörare av det smarta samhället och den smarta staden och här är vi en av de främsta aktörerna i Sverige i dag.

Vård och omsorg är ett viktigt segment inom IoT-marknaden och en central del i det smarta samhället. Under slutet av andra kvartalet förvärvade vi den digitala vård- och omsorgsverksamheten Alleato, som sedan länge utvecklat lösningar baserat på IoT Open. Verksamheten har flera anläggningar i drift, bland annat på Danderyds sjukhus. Vi har även fått de första beställningarna på Alleatos välfärdstjänster från Karlskrona kommun med leverans under hösten.

Under kvartalet har även satsningen på partnersamarbeten inletts. TH1NG har för avsikt att ingå samarbetsavtal med ett antal aktörer för att utöka vår säljpotential redan i år. Det är en mycket viktig kanal för att nå ut till en större marknad och öka försäljningen. För att möjliggöra det smarta samhället behövs ekosystem av partners som tillsammans skapar en helhet.

Vi avyttrade vår konsumentdel till Bredband2 per den sista december och den sista avräkningen skedde under det andra kvartalet. Efter omstruktureringen fokuserar bolaget på företagstjänster inom IoT- och kommunikationsområdet. Vi har kunnat minska vår personalstyrka från över 40 medarbetare till omkring hälften i dagsläget, vilket sänkt kostnaderna ordentligt. Verksamheten har även koncentrerats till huvudkontoret i Stockholm och kontoret i Borlänge. Detta ger även ytterligare visst resultat framåt då förändringarna får effekt.

Efter vår genomförda omstrukturering satsar vi nu framåt inom våra prioriterade segment. Sänkta kostnader på grund av mindre personalstyrka samt ökat fokus mot områden med högre marginaler på företagsmarknaden ger ökande bruttomarginaler. Sammantaget ger detta ett minskat negativt kassaflöde och snabbare väg mot vår målsättning positivt kassaflöde. Resultatet blir en mer fokuserad verksamhet och en bra strategi för att bli en av marknadsledarna inom vårt område.

Vi förbereder oss nu för att, med denna utveckling som bas, säkra framtida finansiering av tillväxten.”

Rapporten finns tillgänglig TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

Denna information är sådan insiderinformation som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2022, klockan 08.45 CET.

TH1NG möjliggör smarta samhällen. Med vår IoT-plattform IoT Open och våra samarbetspartners, kopplar vi ihop alla saker som kommunicerar och skapar framtidens tjänster. TH1NG bildades 2018 och har 22 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission (e-post: ca@gwkapital.se, tel.: 08-503 000 50).