TH1NG Delårsrapport januari-mars 2023 Q1

Godkända tester och leveranser

Perioden januari-mars 2023 kännetecknas av förberedelser och acceptanstester inför leverans till Jönköpingsregionen,
förbättrad lönsamhet samt kapitaltillskott genom nyemission.

• Nettoomsättningen uppgick till 4,5 Mkr. Omsättningen ökade med 17 % jämfört med samma kvartal föregående år.
• Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 38,7 %.
• Rörelseresultatet EBITDA -3,7 Mkr.

Viktiga händelser under perioden
• TH1NG tecknar IoT-partneravtal med Semcon
• TH1NG AB (publ) offentliggör utfall av genomförd företrädesemission
• TH1NG tecknar IoT-partneravtal med HiQ
• TH1NG och Wittra i nytt samarbete
• TH1NG certifierad IoT leverantör till Svenska Stadsnätsföreningen

Viktiga händelser efter perioden
• TH1NG har levererat IoT Open till Jönköpingsregionen
• Nya ledamöter i TH1NG AB

Kommentar från TH1NGs VD, Klas Westholm:

”Arbetet med Jönköpingsregionen har startat och sedan avtalet tecknades i slutet av förra året har vi genomgått omfattande acceptanstester. Det intensiva arbetet resulterade i att vår IoT-plattform, IoT Open levererades enligt plan i april efter kundens leveransgodkännande. Under perioden har omkring 100 representanter, från de olika organisationerna inom ramen för avtalet, genomgått en teknisk utbildning om plattformen på plats i Jönköping. I början av maj följdes den upp ytterligare, när cirka 60 personer från regionen fick lära sig mer om plattformen och hur de kan använda den på bästa sätt i sitt arbete och i sina organisationer.

Som ett startskott på själva satsningen, anordnades en IoT-mässa i april med cirka 160 beslutsfattare från Jönköpingsregionen. Satsningen är den första regionala som genomförs hittills i Sverige i den här omfattningen.

Utöver IoT-mässan i Jönköping har TH1NG deltagit vid Stockholm Smart City Conference, på Cisco IoT Summit, på Svenska Stadsnätsföreningens årskonferens samt deras Roadshow. Intresset för TH1NG, för våra produkter och lösningar är generellt stort. Det är positivt att vi nu kan komma ut och jobba med aktiviteter och träffa potentiella kunder samt partners i dessa sammanhang.

TH1NG har som första IoT-leverantör tecknat avtal med SSNF och blivit certifierad leverantör till föreningens cirka 200 medlemmar. Avtalet innebär att energibolagen och stadsnäten som är anslutna till SSNF har möjlighet att beställa tjänster genom ett centralt avtal.

Under perioden inleddes även flera andra samarbeten, bland annat med Semcon, HiQ, Transtema och Wittra. Vi fortsätter att fokusera på att expandera med flera partners även framåt. En viktig nyckel till framgång.

På stämman igår valdes Johan Ekberg och Erik Jonsson in som nya ledamöter. Båda förstärker TH1NGs styrelse med kompetens och erfarenhet. Johan har en mycket gedigen säljerfarenhet, har bland annat grundat Ownit samt jobbat som försäljningschef på Telia och Telenor. Idag fokuserar han på olika investeringar och styrelseuppdrag.

Stämman valde också in Erik Jonsson som ny representant för vår största ägare Skellefteå Kraft. Erik är M&A-chef på Skellefteå Kraft och sitter även han i ett antal styrelser.

Marginalerna fortsätter att öka under perioden. Vi har genomfört en lyckad omställning av bolaget under senaste året och kommer nu att fokusera på att växa bolaget tillsammans med affären.

Vår position är strategiskt mycket bra med ambitionen att vara den centrala och övergripande IoT-plattformen i samhället. Vi utvecklar och lanserar egna tjänster baserade på IoT Open och integrerar även våra partners tjänster i vår plattform för att bredda vårt utbud. Genom att bygga ihop vertikala lösningar skapar vi mer intelligens och möjlighet för våra kunder att fatta smartare beslut.

Vi fortsätter nu att växa och teckna fler avtal bland annat med kommuner. Vår målsättning är att vara den främsta leverantören av en samhällskritisk IoT-plattform i Sverige och tillsammans med våra samarbetspartners och kunder möjliggöra det smarta och hållbara samhället”.

Rapporten finns tillgänglig på TH1NGs webb under https://th1ng.se/rapporter

Denna information är sådan insiderinformation som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 maj 2023, klockan 08,45 CET

TH1NG möjliggör smarta samhällen. Med vår IoT-plattform IoT Open och våra samarbetspartners, kopplar vi ihop alla saker som kommunicerar och skapar framtidens tjänster. TH1NG bildades 2018 och har 22 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission.