TH1NG Delårsrapport januari-september 2023 Q3

Strategiskt förvärv och fortsatt kundtillströmning

Perioden januari-september 2023 kännetecknas av tillväxt, marginalförstärkning och strategiskt förvärv av konkurrenten iioote AB.

Juli - September

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 5,3 Mkr.
  Omsättningen ökade med 24 % jämfört med samma kvartal föregående år.
• Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 48 (42) %.

• Rörelseresultatet EBITDA -2,2 (-3,7) Mkr.

Januari - September
• Koncernens nettoomsättning uppgick till 15,1 Mkr. Omsättningen ökade
  med 24 % jämfört med samma period föregående år.
• Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 43 (38) %.
• Rörelseresultatet EBITDA -9,6 (6,4) Mkr.

Viktiga händelser i kvartalet
• TH1NG inleder ett samarbete med Danderyds kommun
• VD förvärvar aktier i TH1NG AB (publ)

• TH1NG AB byter Certified Adviser till Redeye AB
• Klas Westholm på Arthur D. Little's Annual Executive IoT Event
• TH1NG förvärvar iioote och satsar internationellt

Viktiga händelser efter kvartalet
• Robert Spertina ny Chief Product Officer på TH1NG
• TH1NG får order för individuell mätning av vatten och temperatur
• TH1NG levererar IoT Open till Järfälla kommun
• TH1NG har mottagit certifieringen som godkänd leverantör av IoT-plattform till Jönköpingsregionen

• TH1NG och Tele2 utökar samarbetet för att ta IoT-lösningar till företagsmarknaden till nya nivåer
• TH1NG AB emitterar första konvertibel om 6 MSEK

Kommentar från TH1NGs VD, Klas Westholm:

”Under tredje kvartalet ser vi förbättrat resultat, fler kunder och nya möjligheter. IoT-plattformskonkurrenten iioote förvärvades och affären innebär att vi både kan stärka vårt erbjudande samt utöka TH1NGs kundbas. Fortsatt fokus ligger nu på att skapa smarta och hållbara tjänster som kommer att öka vår lönsamhet och ge positivt resultat under 2025.

Under tredje kvartalet förvärvades IoT-plattformskonkurrenten iioote. Affären stärker TH1NGs erbjudande och utökar vår kundbas. iioote har en produktportfölj med omkring 50 färdigpaketerade tjänster, vilka vi har ompaketerat till TH1NG-tjänster för att kunna erbjuda vår befintliga kundbas. Vi har nu även möjlighet att erbjuda våra egna befintliga tjänster till iiootes kunder, som därmed får tillgång till vår IoT-plattform, IoT Open, samt till våra färdigpaketerade tjänster. Tillsammans med den förvärvade enheten iioote, har TH1NG nu aktiva tjänster i cirka 40 kommuner och vi ser fram emot att tillsammans med dem expandera smarta lösningar.

I samband med förvärvet fick iiootes VD, Robert Spertina, som bland annat var medgrundare till techbolaget Talkpool, rollen som produktchef för TH1NG. Robert ingår också i TH1NGs ledningsgrupp. TH1NGs viktigaste produkter och tjänster är väl anpassade för att kunna säljas internationellt, samtidigt som iiootes verksamhet i Tyskland innebär ett första steg i att expandera vår verksamhet utanför Sverige. En intressant inledning på vår satsning på den tyska marknaden gjordes under kvartalet, när TH1NG fick möjlighet att delta vid Arthur D. Littles IoT-event i München och träffa branschföreträdare samt internationella investerare i segmentet.

Integrationen av system och sammanförandet av medarbetare i samband med förvärvet av iioote har gått snabbt och effektivt, vilket visar på vår förmåga att förvärva samt integrera med framgångsrikt resultat. Kassan stärks nu med initialt 6 Mkr genom ett konvertibelt lån utställt till Skellefteå Kraft AB. Utöver detta avser TH1NG att ställa ut ytterligare upp till 6 Mkr i konvertibelt lån till andra investerare. Arbetet med detta har påbörjats. Konvertibeln medger valfri inlösen till aktier om två år, eller återbetalning av lånet för konvertibeltagaren. Genom åren har TH1NG genomfört sju förvärv. I nuläget är marknaden för förvärv väldigt gynnsam, med hänsyn till det makroekonomiska läget. Däremot är vi selektiva i vår förvärvsstrategi, och vill hitta bolag som kompletterar vår verksamhet för att stärka vår position på marknaden.

Under Q3 har vårt resultat förbättrats jämfört med föregående kvartal. Arbetet med fortsatt utrullning av sensorer och enheter kommer att öka våra intäkter ytterligare. Vårt fokus för 2024 är att utöka intäktsströmmarna genom utrullning samt nyttjande av infrastrukturerna vi har byggt upp hos kommuner och företag. Vi har idag en stabil kundbas, som, utöver att skapa goda förutsättningar för smarta och hållbara tjänster, kommer att öka vår lönsamhet.

Genom att kapitalisera på våra tillgångar och vidareutveckla vår kundbas, är vår målsättning att nå ett positivt kassaflöde i slutet av 2024 och ett positivt resultat för helåret 2025. Vår centrala IoT-plattform, IoT Open, som vi säljer till företag och offentlig sektor, har krävt stora resurser att utveckla genom åren. Nu fortsätter vi med anpassningar och vidareutveckling. Funktioner och tjänster skapas primärt på kundens beställning och utökar vår produkt- och tjänsteportfölj.

Vi har under året utökat närvaron inom fastighetssegmentet. Vår IoT-plattform, i kombination med relevanta tjänster, är välanpassad för att optimera förvaltningen för fastighetsägaren. Ett exempel på detta är IMD-tjänster, som avser individuell mätning och debitering, vilket ökar kontrollen över- samt effektiviserar energianvändningen. Vidare medför samordning att fastigheterna i sig kan kommunicera med samhällets IoT-tjänster i övrigt, vilket skapar nya möjligheter till datahantering, effektivisering och hållbarhet.

Det finns ett stort intresse för vår IoT-plattform och våra tjänster ute på marknaden, vilket kundtillströmningen bekräftar. Det senaste exemplet är Järfälla Kommun, som kommer att använda IoT Open som sin centrala IoT-plattform för att digitalisera verksamheter och möjliggöra det smarta och hållbara samhället.

Framgångsrika förvärv, smidig integration och internationella möjligheter gör att vi avslutar kvartalet med stor optimism inför framtiden.”

Rapporten finns tillgänglig på TH1NGs webb under https://th1ng.se/rapporter

TH1NG UTVECKLAR OCH LEVERERAR KRITISK DIGITAL INFRASTRUKTUR SOM MÖJLIGGÖR SMARTA OCH HÅLLBARA SAMHÄLLEN Med IoT-plattformen IoT Open kan TH1NG, tillsammans med samarbetspartners, koppla ihop alla saker som kommunicerar och därmed möjliggöra framtidens tjänster. Smarta fastigheter, -industrier, -hem, smart vård och -omsorg samt -hållbarhetsutveckling kan samtliga dra nytta av vår teknik och kompetens för att utveckla det smarta samhället som nu växer fram. Genom att knyta samman stora mängder av data från sensorer och andra enheter, kan IoT Open utgöra den centrala knutpunkten i samhället. Digital konnektivitet är grunden för att skapa dessa lösningar och tjänster, och TH1NG erbjuder flertalet olika kommunikationssätt, såsom 5G, Fiber och LoRaWAN. TH1NG bildades 2018 och har cirka 25 anställda. Våra kontor finns i Stockholm, Borlänge och Göteborg i Sverige samt i Reutlingen i Tyskland. Certified Adviser är Redeye AB.