Håkan Ahlström ny chef för Thales i Sverige

Report this content

”Vi siktar på en stark tillväxt i Sverige för Thales breda palett av säkerhetsprodukter”

Håkan Ahlström har just tillträtt som vd för Thales Sverige samt för systerbolaget AB Svenska Pass. Håkan, som har en bakgrund som ubåtsofficer inom Marinen och chefsbefattningar på FMV har under de senaste 8 åren arbetat inom försvars- och säkerhetskoncernen Thales där han senast hade rollen som försäljningschef för norden & Baltikum.

Thaleskoncernen har en växande verksamhet i Sverige där man främst arbetar med olika försvars- och säkerhetssystem för exempelvis ansiktsigenkänning, cybersäkerhet, flygledningssystem, radar, ubåtsjakt men också logistiksystem och mycket annat. Även alla svenska pass och ID-kort ingår i portföljen.

”För mig är detta ett spännande steg. Jag gillar att Thales är så diversifierade och ligger i framkant på så många olika områden och utvecklat teknik som ska fungera på allt från havsbotten till yttre rymden. Det ger en speciell, spännande företagskultur. Med alla dessa möjligheter är min uppgift  att bygga ett starkare team i Sverige som under de närmaste åren kan utveckla verksamheten”, säger Håkan Ahlström i en kommentar.

Thales Sverige har idag omkring 120 medarbetare med kontor i Stockholm och Göteborg. Viktiga delar av den svenska verksamheten är Svenska Pass, system för cybersäkerhet, transportoptimering och biometri.

Thales, Media Relations Nordic
Lynne Scott Walters
+45 21191441
lynne.scott-walters@thalesgroup.com

Besök
Thales Group
Market page

Download HD photos

Om Thales

Thales (Euronext Paris: HO) är världsledande inom avancerad teknik och "deep tech" innovationer. Det innefattar anslutning, big data, artificiell intelligens, cybersäkerhet och kvantberäkning. Koncernen servar kunder (företag, organisationer och myndigheter) – inom området försvar, flyg, rymd, transport och digital identitet och säkerhet med lösningar, tjänster och produkter.

Thales har 83 000 anställda i 68 länder. År 2020 omsatte Thales Group 17 miljarder Euro. www.thalesgroup.com

Taggar: