Thales anpassar ansiktsigenkänning till att även klara covidmasker

Report this content
  • Thales ansiktsigenkänningsalgoritmer har en exakthet på 99,3 procent utan mask och cirka 97 procent för maskbärare
  • Systemet erbjuder en fullständig GDPR-anpassning och är främst tänkt att användas vid skalskydd, gränskontroll, flygplatssäkerhet och mycket mer.

Med den digitala omvandlingen av världen, har ansiktsigenkänningsteknik och biometri i stort visat sin potential att både ge säkerhet och den användarvänlighet. Medan vi fortfarande befinner oss i ett tidigt skede är tekniken idealisk för Covid-eran genom att ge en beröringsfri upplevelse. Särskilt ansiktsautentisering hjälper oss enkelt och säkert, att korsa gränser, registrera oss för digitala tjänster eller få fysisk tillgång till en byggnad utan behov av nycklar eller kort.

Thales Facialrecognition

Thales har tagit ledningen när det gäller att lära sina algoritmer att anpassa sig till maskbärning. Tack vare dess deep neural network algorithms fungerar det till 99,3 procent utan mask och till cirka 97 procent för maskbärare – givet att det finns ett bra referensfoto exempelvis som i ett pass eller ID-dokument och att masken inte döljer ögonen. Förutom de tekniska framstegen är Thales-lösningarna också utformade för att följa etablerade dataskydds- och sekretessbestämmelser (såsom GDPR).

“Vi är stolta över att våra lösningar är pålitliga. Detta är en bekräftelse på kvaliteten på vår teknik av en oberoende myndighet. I det nuvarande sammanhanget har förmågan att exakt identifiera personer som bär en mask blivit av yttersta vikt.” kommenterar Youzec Kurp VP Identity & Biometrics Solutions på Thales. ”Biometri är en mycket känslig teknik, som kräver mycket transparens och etik i dess användning; så att vi kan bygga det förtroende som behövs för att välkomna sådana innovationer i vårt dagliga liv”.

För mer information om tekniken: Facial recognition software (thalesgroup.com)

Thales uses these algorithms for its Face Recognition Platform (FRP), Cogent Automatic Biometric Identification System (CABIS), Mobile Biometric Identification (MBI), Cogent Mugshot System (CMS), and Software Development Kits (SDK).

Thales, Media Relations Nordic
Lynne Scott Walters
+45 21191441
lynne.scott-walters@thalesgroup.com

PLEASE VISIT
Thales Group
Market page

Download HD photos

Om Thales

Thales (Euronext Paris: HO) är världsledande inom avancerad teknik och "deep tech" innovationer. Det innefattar anslutning, big data, artificiell intelligens, cybersäkerhet och kvantberäkning. Koncernen servar kunder (företag, organisationer och myndigheter) – inom området försvar, flyg, rymd, transport och digital identitet och säkerhet med lösningar, tjänster och produkter.

Thales har 83,000 anställda i 68 länder. År 2020 omsatte Thales Group 17 miljarder Euro.