Absoluts försäljning stabiliserad på hög nivå

Konsolidering på rekordnivå tack vare fortsatt globalisering

Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Group, redovisar en robust organisk nettoförsäljning på 11 598 miljoner euro för räkenskapsåret 2023/2024 (juli 2023 – juni 2024). Den justerade vinsten ökade med 1,5 procent till 3 116 miljoner euro. Den globala försäljningen av Absolut Vodka minskade med en procent. Den totala volymen stabiliserades vid 12 miljoner 9-literslådor.

Efter två rekordår i rad redovisar Absolut en i stort sett bibehållen försäljning, -1 procent, för räkenskapsåret 2023/2024 som en följd av att affärsklimatet fortsätter att normaliseras. Stark tillväxt på de asiatiska nyckelmarknaderna såsom Indien och Kina, samt i Turkiet, har tillsammans med stabil försäljning i Europa gjort att försäljningen konsoliderats kring de rekordnivåer som nåddes efter pandemin, samtidigt som globaliseringen av Absolut fortgår. En del motvind i Latinamerika och fortsatta utmaningar i Nordamerika påverkar dock utfallet.

Resultatet har stärkts av den globala Born To Mix-kampanjen som lanserades 2022, som har fortsatt att framgångsrikt introduceras på lokala marknader världen över, och som inspirerar till att blanda människor, idéer och drinkar.

En viktig lansering har varit Absolut Warhol, en Limited Edition-flaska som hyllar en återfunnen blå målning av Andy Warhol. Det är en blå version av det verk som ursprungligen användes i annonser 1985, och som blev startskottet för Absoluts banbrytande kampanj med olika konstnärer. Introduktionen skedde under sommaren i år på flygplatser över hela världen, för att följas av en av lansering på fler än 50 marknader under hösten för att stödja den viktiga försäljningen av gåvor och presenter i slutet av året.

Utvalda lanseringar betjänar nyckelmarknader. För att möta konsumenternas preferenser på den växande kinesiska marknaden lanserades en shot-drink inspirerad av den lokala kulturen: Absolut Nights Orange Peel. Det är den tredje lanseringen i den dynamiska Absolut Nights-serien.

Absolut Hunni lanserades exklusivt på den brittiska marknaden, vilket lyfte kategorin smaksatt vodka bortom fruktbaserade smaker med en ny honungssmaksatt vodka, perfekt för brittiska konsumenters favoritmixer: citronlemonad.

Absolut stärkte också sin närvaro i den växande Ready to Drink (RTD)-kategorin (färdigblandade drinkar). Absoluts RTD-sortiment växer framgångsrikt utanför etablerade toppmarknader som USA och Storbritannien tack vare geografisk expansion – genom introduktion på marknader såsom Sydafrika, den femte största RTD-marknaden i världen – och nya lanseringar på befintliga marknader.

I samarbete med The Coca-Cola Company skapade de två ikoniska dryckesföretagen en uppfriskade färdigblandad cocktail: Absolut Vodka & Sprite. Cocktailen har fått en stark start efter lansering på ledande europeiska RTD-marknader som Storbritannien och Tyskland. Fortsatt geografisk expansion är planerad under och bortom innevarande räkenskapsår. I USA inledde Absolut även ett samarbete med Ocean Spray för att lansera USA:s favorit-vodkabaserade cocktail: ”vodka & cranberry” i Ready to Drink-format. Produktlinjen Absolut x Ocean Spray mottogs mycket väl på marknaden och blev en av de färdigblandade cocktails med högst omsättning i butik, och etablerade sig därmed som ett starkt alternativ inom det viktiga segmentet för vodkabaserade RTD:s.

Att pusha gränser och testa nya tillvägagångssätt har alltid varit en del av varumärkets DNA.

• Under året samarbetade Absolut med Copy Magazine för att påvisa hur mode framställs av AI, för att utmana fördomar och föråldrade stereotyper.
  • Med kampanjen ”Call it a night” vill Absolut öka insikten bland konsumenter när det är dags att sluta dricka för att undvika en av fallgroparna med överdriven konsumtion – oavsiktliga verbala kränkningar. Syftet är att främja en mer positiv social miljö.
  • Absolut blev det första globala spritvarumärket att sälja en pappersbaserad flaska kommersiellt, i Storbritannien och Sverige, som ett led i arbetet att skapa en helt biobaserad flaska.

Absoluts ständiga fokus på kvalitet har resulterat i viktiga erkännanden under året. Absolut Vodka Original vann Gold Outstanding-priset på International Wine & Spirit Competition för sina ”generösa, karaktärsfulla och ytterst raffinerade” egenskaper. Single Estate-vodkan Absolut Elyx vann en prestigefull dubbel guldmedalj på World Spirits Competition i San Francisco.

Egen tillverkning med full kvalitetskontroll från råvara till färdig vodka och på ett och samma ställe är en särskiljande faktor inom vodkakategorin, varför modellen med produktion i Åhus baserad på svenskt höstvete har varit avgörande för varumärkets fortsatta expansion.

-          Det har varit ett år av förändring utifrån många aspekter för Absolut, med god tillväxt i Europa och framgångsrik expansion på stora asiatiska marknader såväl som i den växande RTD-kategorin. Å andra sidan värnar vi den starka grund som har varit avgörande för varumärkets framgång; den höga kvaliteten på själva vodkan och dess obändiga kreativitet som hyllas med lanseringen av Absolut Warhol, säger Stéphanie Durroux, VD, The Absolut Group.

Under året har företaget investerat i att göra produktionskapaciteten i Åhus ännu mer robust för att vara bättre förberett att hantera den volatila miljö som följt av pandemin, geopolitiska spänningar och störningar på globala leverantörskedjor.

Nya lagringstankar för sprit har installerats vid destilleriet i Nöbbelöv i syfte att bygga in större flexibilitet i produktionen, ett skifte från modellen att endast producera på beställning. Ett projekt för att installera en ny produktionslina har också inletts för att balansera kapaciteten mellan de två tappningsanläggningarna och för att vara redo inför framtida tillväxt.

Information till media
Den återupptäckta blå Absolutmålningen av Andy Warhol kommer att vara huvudnumret i en ny Warholutställning, ”Money on the Wall”, som öppnar på Spritmuseum i Stockholm den 18 oktober.

För mer information:
Paula Eriksson, Kommunikationschef
paula.eriksson@pernod-ricard.com, 070 1901207

The Absolut Group

The Absolut Group har det globala ansvaret för produktion, förpackningsutveckling, innovation och strategisk marknadsföring för ikoniska och prisbelönta spritvarumärken såsom Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa och Beefeater. I produktportföljen ingår även agavesprit som Altos tequila och hantverksgin som Monkey 47.

Vi har ett långsiktigt åtagande inom hållbarhet och ansvarsfull konsumtion, som omfattar samhälle, miljö, konsument och medarbetare. The Absolut Group ingår i Pernod Ricard, en världsledande koncern inom sprit- och vinindustrin. Huvudkontoret för The Absolut Group ligger i Stockholm.

Pernod Ricard

Pernod Ricard is a worldwide leader in the spirits and wine industry, blending traditional craftsmanship, state-of-the-art brand development, and global distribution technologies. Our prestigious portfolio of premium to luxury brands includes Absolut vodka, Ricard pastis, Ballantine’s, Chivas Regal, Royal Salute, The Glenlivet Scotch whiskies, Jameson Irish whiskey, Martell cognac, Havana Club rum, Beefeater gin, Malibu liqueur and Mumm and Perrier-Jouët champagnes. Our mission is to ensure the long-term growth of our brands with full respect for people and the environment while empowering our employees around the world to be ambassadors of our purposeful, inclusive and responsible culture of authentic conviviality. Pernod Ricard’s consolidated sales amounted to € 12,137 million in fiscal year FY23. Pernod Ricard is listed on Euronext (Ticker: RI; ISIN Code: FR0000120693) and is part of the CAC 40 and Eurostoxx 50 indices.