35 000 namnunderskrifter för fler kvinnojourer

35 000 namnunderskrifter för fler kvinnojourer PRESSINFORMATION Fredagen den 12 november Plats: Socialdepartementet Fredsgatan 8 Tid: 13.00 700 meter namnlistor överlämnas till Morgan Johansson 35 000 namnunderskrifter för fler kvinnojourer Varannan kommun saknar idag en kvinnojour, varför? Det är frågan som ställs när 35 000 namnunderskrifter, sammanlagt 700 meter namnlistor, överlämnas till folkhälso- och socialtjänsteminister Morgan Johansson fredagen den 12 november. De 35 000 namnunderskrifterna är insamlade under sommaren i The Body Shops butiker över hela landet. Namninsamlingen som varit en del i kampanjen Mot våld i hemmet som The Body Shops butiker drivit i samarbete med Sveriges Kvinnojourers Riksförbund (SKR), har haft som mål att informera om våld i hemmet och hur man finner vägar till hjälp. Kvinnojourerna har en viktig funktion både som tillflyktsort men också för rådgivning och hjälp. Därför är det en tragedi att så många som hälften av Sveriges kommuner saknar en kvinnojour. Besökarna i The Body Shops butiker har skrivit på listor för att uppmärksamma Morgan Johansson på den stora bristen och uppmana honom att ta till åtgärder så kommunerna inser behovet och vikten av kvinnojourernas arbete. "Alla kvinnor och barn måste få hjälp när de utsätts för våld avsett var de bor, därför måste kommunerna ta sitt ansvar" säger Carina Olsson, ordförande SKR och riksdagsledamot (s) Kvinnojour på nätet ett alternativ The Body Shops kunder har också kunnat köpa kampanjpins till förmån för SKR:s kvinnojour på nätet. En frågelåda på nätet där vem som helst anonymt kan ställa frågor kring våld mot kvinnor, för att sedan få svar via e-mail. Kvinnojour på nätet är ett komplement till de lokala kvinnojourerna och blir extra viktigt för de som bor i kommuner utan kvinnojour. Sammanlagt har kampanjen hittills inbringat ca 130 000 kr till SKR. De som träffar Morgan Johansson den 11 november är bland andra SKR: s ordförande Carina Olsson samt Jenny Norén från SKR, Britt-Marie Börjesson VD, Sandhya Forselius kampanjansvarig, Kjell Andersson franchisetagare, alla från The Body Shop. FAKTA: · Varje år anmäls drygt 22 000 misshandelsfall av kvinnor, dock är mörkertalet så stort som 80 - 90% · Det mesta våldet mot kvinnor och barn sker inom hemmets väggar och utövas av någon närstående · Sveriges kvinnojourers riksförbund (SKR) möter årligen drygt 12 000 kvinnor i behov av hjälp och rådgivning · 1 av 3 kvinnor i Sverige utsätts någon gång av våld. Journalister som önskar närvara är välkomna till Socialdepartementet Fredsgatan 8, 12 november klockan 13.00. För mer information vänligen kontakta: Sandhya Forselius, The Body Shop, 070 - 372 11 96 alt 08-442 34 40 eller Carina Olsson, SKR, 070-343 96 30. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/11/20041111BIT21140/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/11/20041111BIT21140/bild.html Bilder