Ännu inget lagförslag i sikte trots 35 000 namnunderskrifter

Fler än 35 000 namnunderskrifter, mer än 140 000 kr i insamlade pengar, ett löfte om nytt lagförslag från Folkhälso- och socialtjänstminister Morgan Johansson räcker inte. Arbetet mot våld i hemmet fortsätter i ett samarbete mellan The Body Shop och Sveriges Kvinnojourers Riksförbund (SKR). Den 4 april startar återigen en aktiv kampanj i The Body Shops alla butiker över landet i samarbete med SKR. Kampanjen mot Våld i Hemmet Har som syfte att sprida information om ämnet och hur och vart man kan vända sig som drabbad eller anhörig. Kampanjen innefattar bland annat följande: Kampanjsidor på nätet Särskilda kampanjsidor på The Body Shops webbplats där det finns massor av bra information att veta om våld i hemmet. Här (www.thebodyshop.se) går det också att skriva på namnlistor, skicka vykort och fylla i ett frågeformulär för att testa sina kunskaper i ämnet. Kampanjprodukter till stöd för kvinnojourerna I alla The Body Shops butiker går det att handla särskilda kampanjprodukter, där överskottet avkortat går till SKR:s arbete med kvinnojouren på nätet. Denna gång kan man köpa ett Mint Lip Care Stick, där pengarna sedan går till SKR. Fortfarande går det att handla den populära kampanjpinen för 15 kr, den har hittills sålts i nära 15 000 exemplar, och även här går överskottet till SKR . Informationsfolder med kunskapstest och artiklar i kundtidningen är ytterligare delar av kampanjen i butik. Carina Ohlsson ordförande för SKR och riksdagledamot för (s), tycker kampanjen är bra men pekar på kommunernas ansvar: - Det känns verkligen bra att The Body Shop fortsätter kampen för att de kvinnor och barn som blivit utsatta för mäns våld ska få stöd och hjälp oavsett var i Sverige de bor. Det vi undrar är: Varför tar inte kommunerna sitt ansvar? En uppmaning till alla kommunpolitiker! Se till att ta ert ansvar nu så ni är väl förberedda när det kommer ny lagstiftning! Ny lagstiftning kommer, vi litar på det löftet som Folkhälso- och socilatjänstminister Morgan Johansson gav oss i november när vi lämnade namnnunderskrifterna. För mer information eller bilder, vänligen kontakta: Sandhya Forselius, PR & Informationsansvarig, The Body Shop Svenska AB, 08 – 442 43 40, 070 – 372 11 96, sandhya.forselius@thebodyshop.se Carina Ohlsson, ordförande Sveriges kvinnojourers Riksförbund, riksdgasledamot (S), kontaktinformation: 070-343 96 30, carina.ohlsson@riksdagen.se Mot våld i hemmet vad har hänt hittills? Kampanjen startade i maj 2004 och har bland annat ställt kravet att det ska måste finnas en kvinnojour i varje kommun. Lagstiftningen behöver bli starkare, kommunerna behöver ta sitt ansvar, det styrkte de 35 000 namnunderskrifter som Folkhälso- och socialtjänsteminister Morgan Johansson mottog i november 2004. Idag saknar varannan kommun en kvinnojour och därför har The Body Shops kunder samlat in pengar till SKR: s kvinnojour på nätet www.kvinnojour.com, hittills har insamlingen inbringat dryga 140 000 kr till SKR. Insamlingen har bland annat skett genom försäljning av kampanjpins där överskottet oavkortat gått till SKR.