Företag inom detaljhandeln uppmanar till aktivism

Företag inom detaljhandeln uppmanar till aktivism The Body Shop, detaljhandelskedjan som säljer hud- och hårvårdsprodukter, uppmanar till aktivism. Den 18 mars startar företaget en landsomfattande kampanj under parollen "Väck aktivisten inom dig". Bakgrunden är att det är valår och företaget vill på detta sätt uppmana till att väcka engagemanget inom oss till liv. - Det finns så många människor som går och bär på åsikter och idéer som aldrig kommer fram. Vi vill uppmuntra våra kunder till att vara med och påverka och göra sina röster hörda, istället för att vara tyst. Det finns inget viktigare än att vi själva är med och förändrar det samhälle vi lever i, säger Britt-Marie Börjesson, VD och grundare för The Body Shop i Sverige. Till kampanjen har företaget knutit en rad idé- och intresseorganisationer. Det har man gjort av flera anledningar. För det första vill man informera om var man som enskild individ kan vända sig för att var med och förändra. För det andra vill företaget också lyfta fram det viktiga arbete som de här organisationerna bedriver, och att det finns människor där ute som vill förändra orättvisor, men att det behövs fler. För det tredje vill man se samarbetet med organisationerna som ett tidens tecken, att engagemanget och inflytandet på den offentliga arena till stor del flyttats från de gängse politiska strukturerna till så kallade NGO´s (Non governmental organisations). Många unga människor engagerar sig hellre i en organisation istället för ett politiskt parti, vilket innebär en förändring på den demokratiska scenen. - Det finns idag många gånger fler NGO´s i Sverige än politiska partier. Det är ett faktum och vi kan inte riskera att stora grupper hamnar utanför den demokratiska utvecklingen fortsätter Britt-Marie Börjesson. Det är dags att vi alla väcker aktivisten inom oss, det är ju faktiskt valår i år tillägger hon. Den som vill veta mer om kampanjen "Väck aktivisten inom dig!" är välkommen till någon av The Body Shops butiker från den 18 mars, eller att läsa mer på www.thebodyshop.se För mer information eller bilder, vänligen kontakta PR & Informationsansvarig: Sandhya Forselius, tele: 08 - 442 43 44 eller 070 - 372 11 96, e-post: sandhya.forselius@thebodyshop.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00960/wkr0002.pdf Bilaga