Försöksdjurens Dag den 24 april

Report this content

Den nya internationella märkningen av "djurvänlig kosmetika" lanseras i Sverige i samband med Försöksdjurens Dag den 24 april Den 24 april är det Försöksdjurens Dag. The Body Shop passar denna dag på att tillsammans med Nordiska Samfundet Mot Plågsamma Djurförsök och Stiftelsen Forskning Utan Djurförsök, lansera den nya internationella märkningen som garanterar att varken produkter eller ingredienser testats för kosmetika på djur. Den nya märkningen är framtagen av några av världens största djurrättsorganisationer i samarbete med The European Coalition to End Animal Experiment och The Coalition for Consumer Information on Cosmetics. Symbolen med den skuttande kaninen ska underlätta för konsumenten att hitta produkter helt fria från djurtester. Endast de som uppfyller kraven i The International Standard for not tested on animals får ansöka om den nya märkningen. The Body Shop är det första företaget som får använda logon. S l u t The Body Shop har länge arbetat för att få ett stopp på djurtester inom kosmetikaindustrin. 1994 drev företaget en mycket uppmärksammad kampanj i Europa för att få igenom ett förbud av djurtester på kosmetika inom EU. En namninsamling som fyra miljoner människor deltog i, lämnades hösten 1994 över till Jacques Santer i Bryssel. Ett steg i positiv riktning är att England har infört ett förbud mot såväl djurtestade kosmetiska ingredienser som slutprodukter. För ytterligare information kontakta informationsansvarig Cecilia Hartzell, The Body Shop, ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/23/19990423BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/23/19990423BIT00360/bit0002.pdf