Kampanj om etik i butik

Kampanj om etik i butik Etik och handel är ämnet när The Body Shop startar en ny landsomfattande kampanj med start måndagen den andra april. Kampanjen som går under namnet och uppmaningen "Gör världen lite bättre - varje gång du handlar" syftar till att skapa en dialog mellan kunderna och företaget. Kunderna ombeds att fylla i en enkät med frågor om de tror att konsumentens reaktion och beslut påverkar företagen vad gäller etiska ställningstagandet, och om konsumentmakt finns i praktiken. Frågor kring företagens trovärdighet och viljan att välja varor utifrån "etiska kriterier" hoppas man också få svar på genom enkäten. Syftet med kampanjen är att få kunder att reflektera över sitt eget köpbeslut. Spelar etiken någon roll och i så fall hur stor betydelse har den för att vi ska välja till eller ifrån en vara? Som aktör inom handeln har vi ett ansvar att föra den här typen av dialog med våra kunder anser Ann Sköld Nilsson, som ansvarar för The Body Shops marknadsavdelning. Fler och fler företag anammar etiska förhållningssätt och flera företrädare inom näringslivet och den akademiska världen hävdar att det har blivit ekonomisk lönsamt att som företag agera etiskt. För kunderna innebär det ytterligare ett val, att som konsument behöva ta ställning till varumärken, pris och funktion och dessutom göra ett val utifrån ett etiskt perspektiv. Frågan är om företagen är trovärdiga i konsumenternas ögon och om människor känner att de kan påverka genom att välja miljömärkta produkter eller produkter som är rättvisemärkta. -Vi vill väcka tanken hos våra kunder kring etisk konsumtion, att mitt val som kund inte enbart ger vinst åt det företag jag handlar hos utan att det kan påverka i flera led, säger Britt-Marie Börjesson grundare och vd för The Body Shop i Sverige. The Body Shops kampanj startar idag och pågår tre veckor framåt i landets alla 59 butiker. Enkäten distribueras i 170 000 exemplar via butikerna och The Body Shops kundklubb. Ytterligare information om The Body Shops kampanj och bilder, vänligen kontakta PR- & informationsansvarig Sandhya Forselius, sandhya.forselius@thebodyshop.se, 08-442 43 44, 070-372 11 96 alternativt Marknadschef Ann Sköld Nilsson, ann.skold.nilsson@thebodyshop.se, 08-442 43 42, 0709-22 30 22. Fakta The Body Shop The Body Shop är ett internationellt detaljhandelsföretag som säljer hud- och hårvårdsprodukter samt kosmetika. Det kommer ursprungligen från England. Det finns drygt 1800 The Body shop butiker i 49 länder. Företaget har funnits i Sverige sedan 1979 och den svenska rättigheten ägs av Britt-Marie Börjesson (grundare och vd). The Body shop är känt för sina naturbaserade produkter i enkla förpackningar men även för sitt engagemang i frågor som rör miljö, rättvis handel och mänskliga rättigheter samt sitt aktiva arbete för att få stopp på djurförsök inom kosmetikaindustrin. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT01100/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT01100/bit0002.pdf