The Body Shop driver kampanj mot skönhetshysteri och utseendefixering

KNOW YOUR MIND, LOVE YOUR BODY The Body Shop driver kampanj mot skönhetshysteri och utseendefixering "Målet är att få bort sexism, storlekshysteri och åldersångest. Vårt vapen är självkänsla" Anita Roddick The Body Shop i Sverige driver under hösten 1999 en omfattande butikskampanj som en protest mot det rådande skönhetsidealet i samhället. Genom kampanjen "Know your mind, love your body" tar företaget ställning mot skönhetshysteri och utseendefixering. Känn dig själv, tyck om din kropp, som är temat för kampanjen syftar till att uppmuntra män och kvinnor att stå emot det starka tryck som de rådande "skönhetsidealen" sätter på många av oss. Stommen i "Know your mind, love your body" är en enkätundersökning. Med den tar The Body Shop reda på sina kunders inställningar till välbefinnande och skönhet. Företaget efterlyser åsikter om vad välbefinnande egentligen är för allmänheten och hur det påverkar oss i vår vardag. Resultaten ska bearbetas och presenteras i tidningen Hennes under hösten. Utifrån resultaten kommer The Body Shops kampanjtema för år 2000 att födas. Kosmetikakedjan The Body Shop är inte emot skönhet i sig. Människan har i alla tider och alla kulturer strävat efter att försköna sitt yttre. Men företaget är emot skönhet som förtryck. Idealen ser ut att bli allt snävare, mångas vardag är helt styrda av det och jakten på det "perfekta" utseendet kryper allt längre ner i åldrarna. Bilden av oss själva hänger ihop med samhällets ideal. Den underblåsta idealbilden av en ung, slank varelse med perfekt utseende och hår blir för de flesta en omöjlig strävan att uppnå. Jämförelser av den här typen kan skapa negativa reaktioner som går hårt åt självkänslan. The Body Shop vill framhålla helheten av kropp och själ som en sund motvikt till det stereotypa, utseendefixerade ideal som man möts av dagligen. I de 58 The Body Shop butikerna som finns runt om i landet kan man gå in och hämta en tidning som belyser kropp och själ. Den innehåller tips och råd, tankvärda citat samt en förklaring till företagets engagemang i de här frågorna. Fakta om the Body Shop The Body Shop är ett internationellt detaljhandelsföretag som säljer hud- och hårvårdsprodukter samt kosmetika Det kommer ursprungligen från England. Företaget har funnits i Sverige sedan 1979 och den svenska rättigheten ägs av Britt-Marie Börjesson (styrelseordförande). The Body shop är känt dels för de "gröna" butikerna, sina naturbaserade produkter i enkla förpackningar men även för sitt engagemang i frågor som rör miljö, aktivt arbete för att få stopp på djurförsök inom kosmetikaindustrin samt mänskliga rättigheter. Det finns 1600 The Body shop butiker i 47 länder The Body Shop i England är börsnoterat och omsatte 1998 drygt 7 miljarder SEK. The Body Shop i Sverige omsatte 1998 145 miljoner kr. Ytterligare information om The Body Shops kampanj och bilder, vänligen kontakta Informationsansvarig Cecilia Hartzell på The Body Shop Svenska AB. E-post: cecilia.hartzell@thebodyshop.se eller Telefon: 08-442 43 43, 0708-62 67 07 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/30/19990830BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/30/19990830BIT00300/bit0002.pdf