Barclays Private Equity förvärvar The Mill från The Carlyle Group för 119 miljoner pund

20 april, 2011 - Barclays Private Equity (“BPE”), ett av Europas ledande riskkapitalbolag, har förvärvat en majoritetsandel i The Mill (“företaget”), ett prisvinnande företag som skapar filminnehåll för globala märken och reklambyråer, från The Carlyle Group (“Carlyle”) i en transaktion som värderar företaget till 119 miljoner pund.

The Mill är mest känd för produktionen av digitala visuella effekter för internationella märken som Nike, Ford, T-Mobile, Sony, Adidas, Lynx och Barclaycard. The Mill hjälpte bland annat Nike att skapa en episk 3-minutsreklam som hette ”Write the Future”. Reklamen hade global debut på Facebook under fotbolls VM 2010 och slog under två veckor världsrekord med 14 miljoner träffar på YouTube.

The Mill som grundades 1990 tillhandahåller digitala visuella effekter (“VFX”) för reklam som görs för TV, internet, utomhusskärmar och mobil utrustning. Företaget har kontor i London, New York och Los Angeles, med 625 anställda och har en kundlista med samtliga ledande reklam holdingbolag (Omnicom, WPP, Publicis Groupe och Interpublic) och byråer som AMV BBDO, Ogilvy, BBH och McCann. The Mill fungerar även för etermedia och tv-produktionsbolag som BBC, Shine och Impossible Pictures och för spelutvecklare och förlag som Sony Computer Entertainment och EA.

Carlyle Europe Technology Partners (CETP) förvärvade The Mill och dess ledningsgrupp i februari 2007. Med stöd av Carlyle kunde the Mill ta en rad nya strategiska tillväxtinitiativ, som bland annat att fortsätta utveckla dess främsta styrka inom VFX segmentet, utveckla sitt erbjudande för interaktiva kanaler och tv-spel, öppna ett nytt kontor i Los Angeles och utöka sin geografiska räckvidd med fokus på Asien.

Fram till den 31 december 2010 genererade the Mill intäkter på 74.2 miljoner pund. Företaget är en ledande aktör inom VFX segmentet av film och varumärkeskommunikationsmarknaden i Storbritannien och USA med en växande närvaro på tillväxtmarknader. Detta förstärktes nyligen i samband med öppnandet av ett gemensamt företag i Singapore med den kreativa byrån, BBH. The Mills bolagsledning drivs av dess grundare, Robin Shenfield, Chief Executive och Pat Joseph, Chief Creative Officer, som kommer att stanna i bolaget efter transaktionen.

BPE:s finansiering kommer att användas för att stödja företagets:

• Fortsatta organiska tillväxt, speciellt för att möta ökande kundbehov för VFX tjänster i Los Angeles dit företaget flyttar till en ny och större plats i juli
  • Möjligheter på angränsande marknader som digital reklam och att skapa filmiska sekvenser för tv-spel
  • Fortsatt expansion in på tillväxtmarknader, som Asien och Sydamerika

-       The Mill är ett mycket intressant företag i en dynamisk och växande sektor. Ledningen har framgångsrikt fått företaget att växa över tid genom engagemang, kreativitet och starkt fokus på reklammarknaden. BPE anser att förändringarna på reklammarknaden och ökande möjligheter för märken att interagera med sina kunder via rörliga bilder ligger i linje med The Mills styrkor och ger bra möjligheter för företaget. The Mill är en ledande aktör inom sitt område och är väl positionerad för att kunna kapitalisera på tillväxtmarknadernas trender. Vi ser fram emot att få assistera The Mill vid det fortsatta byggandet av dess styrkor inom reklam VFX segmentet och utveckla erbjudandena för interaktiva kanaler, tv-spel och fortsätta stärka den geografiska räckvidden med fokus på Asien i första hand, kommenterar Steven Silvester, Director på BPE.

-       Den snabbt växande efterfrågan på kreativt rörligt bildinnehåll på samtliga plattformar har varit en stor drivkraft för oss de senaste åren vilket har bidraget till att generera god omsättningstillväxt, även vid den ekonomiska nedgången. Vi är glada att Barclays Private Equity delar vår vision för framtida tillväxt. Med deras stöd kan vi förverkliga vår potential på områden med hög tillväxt inom digitalt filminnehåll för webben, mobil och tv-spel och att expandera geografiskt i viktiga tillväxtmarknader som Kina, Indien och Brasilien, säger Robin Shenfield, Chief Executive för The Mill.

-       The Mill har visat sig vara en utmärkt investering för Carlyle och har levererat stark tillväxt och har visat goda prestationer även i finansiellt utmanande perioder. Vi gratulerar Robin och hans team för deras extraordinära insatser de senaste åren, under vilken intäkterna nästan har dubblerats. Vi är särskilt stolta över den roll vi har spelat för företagets tillväxt och utveckling. Vi önskar the Mills och Barclays Private Equity all lycka med företaget framöver, säger Robert Easton, Managing Director och co-head på Carlyle Europe Technology Partners.

Finansiering till transaktionen tillhandahölls av Lloyds Bank Corporate Markets Acquisition Finance, Bank of Ireland och GE Capital.

Rådgivare vid transaktionen: Rådgivare till Barclays Private Equity – KPMG (finansiell rådgivare), Value Partners (affärsmässig förvärvsgranskning), Marlborough Partners (skuld), Clifford Chance (legals), Deloitte (skatt) och Heath Lambert (försäkring); Rådgivning till säljaren (Carlyle) - Harris Williams & Co (finansiell rådgivare), PricewaterhouseCoopers (finansiell förvärvsgranskning), Travers Smith (legals); Rådgivning till ledningen – Jamieson Corporate Finance (finansiella råd), Dickson Minto (legals) och Deloitte (skatt); Rådgivning till bankerna – Hogan Lovells (legals).

Bilder på Nike ’Write the Future’ och Lynx/Axe ‘Even Angels Will Fall’ finns tillgängliga vid förfrågan.

* Zenith Optimedia koncernens mars prognos för reklamtrender förutspår att de globala reklamutgifterna kommer att växa med 4,2 % under 2011 för att nå 470,8 miljarder dollar, där Latinamerika och Asien växer med 7 % respektive 6,5 %. Kina kommer bli den tredje största reklammarknaden under 2012 och Brasilien den sjätte största. Under 2011 kommer tv-reklam vara 40 % av de totala annonseringskostnaderna (från 38,2% 2008) och internetannonsering kommer att gå om tryckta medier för att bli den näst största kanalen att annonsera i. Filminnehåll kommer att öka sin andelskostnad för annonser online till 32,0% 2012.

För mer information:

Merlin                                            0207 726 8400
Vanessa Maydon                           07802 961 902
Zinka Bozovic                                 07769 255 380

Barclays Private Equity              0207 512 9900
Christiian Marriott
Steven Silvester

The Mill
Robin Shenfield                             0207 208 8170
Pip Lowe                                       0207 208 8181

The Carlyle Group                     0207 894 1632
Rosanna Konarzewski