The Carlyle Group förvärvar mjukvaruutvecklaren the Foundry från Advent Venture Partners

Report this content

16 mars, 2011 - The Carlyle Group (“Carlyle”) har idag förvärvat en betydande majoritetsandel i the Foundry Visionmongers Ltd (“The Foundry”), en mjukvaruutvecklare av visuella effekter (VFX), från Advent Venture Partners (“Advent”) och andra aktieägare, meddelar bolaget. För att stödja förvärvet har Falcon Investment, LLC (“Falcon”) konverterat sitt nuvarande ägarskap i The Foundry till en så kallad mezzaninefinansiering. Grundarna och ledningen behåller fortsättningsvis en betydande minoritetsandel och fortsätter driva tillväxten och de kundfokuserade innovationer som företaget konsekvent har levererat. De finansiella villkoren för transaktionen avslöjades inte.

Med huvudkontor i London och mer än 100 anställda, har The Foundry etablerat sig som en viktig partner till de stora långfilmsstudiorna och produktionsbolagen för digital efterbearbetning i USA och Storbritannien. The Foundry har använts för att skapa storfilmer som Avatar, Tron: Legacy, Alice i Underlandet, The King's Speech, 127 Hours och Black Swan – samtliga prisvinnare eller nominerade.

Carlyle kommer att stödja The Foundrys expansion och investera i företagets produktutveckling. Dessutom kommer investeringen att underlätta företagets diversifiering till intilliggande marknader i samband med att produktsortimentet utvecklas och växer.

-          Carlyles finansiella styrka och breda nätverk inom förvaltning av mjukvaruföretag är en stor tillgång för affärsverksamheten. Vi är mycket stolta över våra prestationer de senaste två åren och har haft stor nytta av Advents kunskap och vägledning. Vi ser fram emot samarbetet med Carlyle och att tillsammans hitta nya möjligheter på befintliga och nya marknader, säger Dr. Bill Collis, CEO på The Foundry.

-          Vi är imponerade av de högkvalitativa produkterna och den duktiga ledningen och tror starkt på tillväxtpotential för The Foundry. Carlyle är mycket nöjda över samarbetet med The Foundry och kommer stödja nästa tillväxtfas som innebär ytterligare expansion internationellt, kontinuerlig produktdiversifiering och att bredda tillämpningen av applikationen för VFX tekniker, med bibehållen fokus på innovation och kundnöjdhet, säger Michael Wand, managing director och co-head på Carlyles European Technology Partners team (CETP).

Sedan företagets management buyout i juni 2009, har ledningsteamet och grundarna arbetat nära Advent och Falcon för att omvandla företaget från att vara ledande inom plug-in utveckling till att bli den ledande leverantören av mjukvaran VFX genom en kombination av ett unikt produktpartnerskap, produktförvärv, kanalutveckling och global expansion. Under denna period har antalet anställda tredubblats från 35 till mer än 100. Tillväxten visade dessutom en intäktsökning från 63 miljoner kronor till 153,5 miljoner kronor under 2010. Företaget ökade sin nuvarande starka kundbas på 4000, till att även inkludera The Moving Picture Company (MPC), Prime Focus, Dreamworks, Industrial Light and Magic (ILM), Framestore, Cinesite, Double Negative och flera andra kvalitativa anläggningar.

-          Affären visar de högkvalitativa tillväxtmöjligheter som finns inom European Tech. The Foundry har blivit världsledande på sin marknad, har producerat fenomenala intäkter och vinstökningar, och har utfört ambitiösa produktförvärv och planer för kanalutveckling. För att överträffa förväntningarna på alla dessa områden krävdes en tydlig strategi för var värde kunde skapas, och ett starkt ledarskapsteam för att upprätthålla detta engagemang i hela organisationen, säger Mike Chalfen, General Partner på Advent Venture Partners.

Kapital till investeringen kommer från Carlyle Europe Technology Partners (CETP) II, en fond på 4,7 miljarder kronor som stängdes i november 2008. Carlyles europeiska teknikteam har sedan 2002 förvärvat och investerat i 20 företag, gett stöd i deras tillväxt och expansion och tagit initiativ till att förändra verksamheten inom teknikområdet.

Rådgivare
Arma Partners LLP var finansiella rådgivare och Morrison & Foerster LLP var juridiska rågivare till The Foundry. Rådgivare till Carlyle var Travers Smith LLP.  The Foundrys ledning representerades av Clark Holt.

The Carlyle Group
Rosanna Konarzewski:
rosanna.konarzewski@carlyle.com

Advent Venture Partners
Josephine Salm, Grayling:

josephine.salm@grayling.com

The Foundry
Lucy Cooper:
lucy.cooper@thefoundry.co.uk

Om The Foundry
The Foundry är en världsledande innovatör inom visuella effekter och bildbehandlingsteknik som lyfter produktiviteten i filmer och efterbearbetning för video. The Foundry ligger i framkant av mjukvaruutveckling, marknadsföring och försäljning av visuella effekter.  2007 tilldelade Academy of Motion Picture Arts and Sciences ett Sci-Tech pris® till The Foundrys utvecklingsteam för Furnace bildbehandlingspaket och bolaget innehar nu två produkter med AMPAS Sci-Tech pris® för vinnande teknologi och det avancerade montagesystemet Nuke.

The Foundry har en väletablerad kundbas som inkluderar ledande anläggningar för visuella effekter världen över, som Warner Bros, The Moving Picture Company, Weta Digital, Framestore, Sony Pictures Imageworks och Digital Domain. The Foundry tog emot en medalj för Distinguished Honoree under 2010 års International Business Awards (‘The Stevies’) som årets mest innovativa företag i Europa.  Föreget kom också med i The Sunday Times Microsoft Tech Track 100 och The Guardian’s 2010 Tech Media Invest Top 100. The Foundrys har sitt huvudkontor i London och kontor i Los Angeles. www.thefoundry.co.uk

Om the Carlyle Group
The Carlyle Group är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 97,7 miljarder dollar under förvaltning placerade i 76 fonder, per den 30 september 2010. Carlyle investerar inom tre tillgångsslag – private equity, fastigheter och kreditinvesteringar - i Afrika, Asien, Australien, Europa samt Nord- och Sydamerika, med fokus på flyg och försvar, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation och media. Företaget har sedan 1987 investerat 64,7 miljarder dollar i eget kapital i 1015 transaktioner. The Carlyle Group har mer än 900 anställda i 19 länder. På global nivå har Carlyles portföljbolag, per den 30 juni 2009, fler än 398 000 anställda och omsätter över 84 miljarder dollar. www.carlyle.com; Fallstudier: www.carlylegroupcreatesvalue.com; Video: www.youtube.com/OneCarlyle

Om Advent Venture Partners
Advent Venture Partners investerar i teknik och life science verksamheter drivna av duktiga team som vill ha en pragmatisk och välordnad partner vid sin sida.

Advent stöder differentierade och kapitaleffektiva teknikföretag inom digitala medier, e-handel, programvara och tjänster. Företagets investeringar inkluderar: Cartesis, en investering i tillväxtkapital på mjukvarumarknaden förvärvade av Business Objects för 1,9 miljarder kronor; Zong, en ledande leverantör av lösningar för mobila betalningar; Vitrue, en leverantör av mjukvara för sociala medier; Fizzback, ett företag som erbjuder en så kallad Customer Engagement Platform; och Farfetch.com, en marknadsplats för mode online för oberoende modebutiker. www.adventventures.com

Om Falcon Investment Advisors
Falcon Investment Advisors, LLC är en ledande leverantör av mezzanine och riskkapital för support till buyout, tillväxt och förvärvsprogram, återkapitalbildning och omstrukturering. Företagets huvudmän har gett stöd till över 100 portföljbolag med mezzanine och aktiekapital under tjugofyra år. Med över 7 miljarder kronor i förvaltat kapital, är Falcon en erfaren partner till medelstora företag och deras sponsorer.
www.falconinvestments.com

© The Foundry, logotypen och produktnamnen är registrerade varumärken i Storbritannien och USA och/eller andra länder. Academy Award är ett registrerat varumärke för the Academy of Motion Picture Arts and Sciences. De övriga varumärkena som angivits ovan tillhör de respektive ägarna.