The Carlyle Group förvärvar RAC från Aviva

Carlyle kommer bistå RAC vid affärsexpansion i Storbritannien

27 juni 2011 – The Carlyle Group (“Carlyle”) meddelar att man har nått en överenskommelse om att förvärva motorserviceleverantören RAC Limited, RAC, från Aviva. Transaktionen står för företagsvärdet på en miljard pund. Affären, som påverkas av regleringar och konkurrensverkets godkännande förväntas vara slutförd i slutet av kvartal tre 2011.

RAC som är en världens äldsta vägassistansbolag grundades 1897 och är Storbritanniens näst största leverantör inom vägassistans med över sju miljoner medlemmar. Huvudkontoret ligger i Birmingham, har sammanlagt 4000 anställda och levererar motorrelaterad service såväl till privatpersoner som till företag. RACs fordons- och olycksservice erbjuds via en nationell, märkesanpassad assistansservice, som primärt fokuserar på reparation och vägassistans. RAC erbjuder också mäklartjänster för bilförsäkringar och service för juridiska och motorrelaterade ärenden.

Med Carlyles strategiska involvering och finansiella styrka är förhoppningen att RAC ska nå en långsiktig tillväxt inom expansiva områden på motorservicemarknaden. RACs ledning har en tydlig strategi som till fullo stöds av Carlyle och syftar till att optimera vägassistansverksamheten, utveckla de finansiella och försäkringsbitarna samt fortsatt diversifiering inom motorservice och finansiellt kundorienterade produkter på lång sikt.

-          Vi ser fram emot det nya samarbetet med Carlyle eftersom deras finansiella styrka och erfarenheter inom motorbranschen kommer vara värdefulla för oss. Investeringen innebär att vi kommer ha möjlighet att stärka vårt befintliga kundsortiment samt diversifiering inom nya affärsområden. Carlyle har uppmärksammat att RAC har en kvalitativ verksamhet med tydlig tillväxtpotential. Samarbetet med Aviva har varit fruktsamt och vi ser fram emot en ny fas av tillväxt under nytt ägande, säger Angela Seymour-Jackson, CEO of RAC.

-          Vi är nöjda med att köpa RAC och ser goda möjligheter för utveckling inom vägassistansområdet med fokus på att stärka kundnyttan på såväl kund- som på företagssidan. Det finns också god potential till långsiktig tillväxt genom att investera i nya innovativa finansiella serviceerbjudanden som motor- och hushållsförsäkringar. Vi ser fram emot att nyttja vårt industriella nätverk och branschkännedom för att möjliggöra för RAC att nå sin fulla potential, säger Andrew Burgess, Managing Director of The Carlyle Group.

Tillgångarna för transaktionen kommer från Carlyle Europe Partners III (CEP III), en buyoutfond på 5,4 miljarder euro som fokuserar på investeringsmöjligheter i Europa. Fonden har genomfört sju större investeringar under det senaste året: Sagemcom*, Integrated Dental, en portfölj av Primondo Specialty Group’s retail businesses, B&B Hotel Group, Giannoni, NBTY, och Commscope. CEP III gjorde även sitt senaste avslut i juni 2011 när Carlyle sålde 63 % av sina aktier i franska koncernen Moncler.

Carlyles erfarenhet inom fordonsindustrin inkluderar världens största biluthyrningsbolag, Hertz Corporation, den ledande fordonstestaren Applus och Britax Childcare, säkerhetsproducenten för barnutrustning i bilar. Carlyles investeringar inom försäkringsbranschen inkluderar China Pacific Insurance Group och Grupo Qualicorp. Carlyles senaste investeringar i Storbritannien rör bland annat Talaris som jobbar med tjänster säker kontanthantering, IDH som jobbar med tandvårdsrelaterade produkter samt det prisbelönta the Mill som jobbar med visuella effekter.

*Exklusiva förhandlingar påbörjade – transaktionen är ännu inte avslutad.

Rådgivare
Lazard och Clifford Chance har agerat rådgivare åt Carlyle i processen. För Aviva agerade JP Morgan Chase Cazenove som finansiell rådgivare och Slaughter & May som juridisk rådgivare.

The Carlyle Group
Rosanna Konarzewski

Om RAC
RAC grundades 1897 och huvudkontoret ligger i Birmingham. Sammanlagt har man 4000 anställda som levererar motorrelaterad service såväl till privatpersoner som till företag. RACs fordons- och olycksservice erbjuds via en nationell, märkesanpassad assistansservice med fokus på reparation och vägassistans. Under 2010 genomförde RAC vägassistans 2,5 miljoner räddningsuppdrag i samband med olyckor. RAC erbjuder också mäklartjänster för bilförsäkringar och juridisk vägledning i motorrelaterade ärenden för både privatpersoner och företag samt en rad managementtjänster. www.rac.co.uk

Om the Carlyle Group
The Carlyle Group är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 107,6 miljarder dollar under förvaltning placerade i 84 fonder, per den 31 mars 2011. Carlyle investerar inom tre tillgångsslag – private equity, fastigheter och kreditinvesteringar - i Afrika, Asien, Australien, Europa samt Nord- och Sydamerika, med fokus på flyg och försvar, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation och media. The Carlyle Group har mer än 990 anställda i 19 länder. www.carlyle.com; Fallstudier: www.carlylegroupcreatesvalue.com; Video: www.youtube.com/OneCarlyle

Om Aviva
Aviva är ett globalt försäkringsbolag med huvudkontor i London och är världens sjätte största* försäkringskoncern. Aviva förser mer än 53 miljoner människor med försäkrings-, spar- och investeringsprodukter och har en global försäljning på 47.1 miljarder pund för 2010**. Avivas främsta produkter rör livförsäkring, långsiktigt sparande och fondförvaltning. Aviva är Storbritanniens största försäkringsbolag med cirka 19 miljoner kunder. www.aviva.com
* baserat på bruttopremier globalt december 2009.
** 31 december 2010.

Taggar: