The Carlyle Group och TCW:s ledning slutför köpet av TCW

– TCW:s ledning och anställda kommer nu äga 40 procent av bolaget

Den globala kapitalförvaltaren av alternativa investeringar The Carlyle Group (NASDAQ:CG) och ledningen av The TCW Group, ett globalt kapitalförvaltningsbolag, har idag offentliggjort det gemensamma köpet av TCW från Société Général. TCW kommer därmed bli ett självständigt bolag där nuvarande ledning och anställda kommer inneha ett 40 procentigt ägarskap efter full utspädning. De finansiella villkoren för affären har inte offentliggjorts.

Som tidigare tillkännagivits tillkom kapitalet för affären från två av Carlyles investeringsfonder samt TCW:s ledningsgrupp. Fonderna som användes är Carlyle Global Financial Services Partners, en fond för finansiella tjänster värderad till 1,1 miljarder USD, samt Carlyle Partners V, en riskkapitalfond med ett värde på 13,7 miljarder USD.

”Det här är en spännande dag i TCW:s 42-åriga historia”, säger TCW:s VD och koncernchef David Lippman. ”Fram till idag har vår framgång drivits av den utmärkta investeringskunskap som ingjutits i företaget genom vår grundare Robert Day. När vi nu övergår till ett fristående bolag, vill jag även tacka Société Général för allt stöd de givit oss som moderbolag under åren. Nu går vi vidare med en ny stödjande partner i Carlyle, ett utökat självägande och en tydligare målbild. Jag ser därför fram emot en ljus framtid för TWC.”

Marc Stern, styrelseordförande för TWC tillägger, ”Avslutandet av denna affär medför nu officiellt ett nytt kapitel i TCW:s utveckling. Särskilt glädjande är det utökade personalägandet i bolaget, från ingenting alls i början av 2010 till den betydande del det är idag. De förenande effekterna av en utökad ägarmentalitet bland de anställda, i samband med de goda resurser, kunskaper och vägledning som Carlyle bistår med, kommer driva TCW:s fortsatta tillväxt. Vi har redan sett resultat av Davids Lippmans ledarskap och hans dynamiska insatser för att positionera företaget för framtida framgång, särskilt i samband med två nyligen slutförda transaktioner inom sektorn för alternativa investeringar."

”Vi är väldigt glada för att den här investeringen nu är genomförd och ser fram emot ett spännande samarbete” tillade Oliver Sarkozy, Managing Director och chef för Carlyle finansteam. ”TCW är ett stabilt och framgångsrikt bolag byggt kring en stark verksamhet. Denna uppfattning förstärktes under de senaste månaderna då vi med egna ögon fått ta del av den professionalism och disciplin som präglar både TWC:s ledning och investeringsteam. Vi är särskilt nöjda med TCW:s snabbväxande fondsammansättningserbjudande som har vuxit med mer än 20 procent sedan vi först tillkännagav affären i augusti förra året. Nu ser vi fram emot att stödja TCW och bidra med utökat värdeskapande framöver.”

Kontakt:

The Carlyle Group:
Liz Gill, +1 (202) 729-5385
Elizabeth.gill@carlyle.com

The TCW Group:
Peter Viles, +1 (213) 244-0509
Peter.Viles@tcw.com

Om The TCW Group

Sedan grundandet år 1971 har The TCW Group utvecklat och förvaltat ett brett utbud av innovativa och värdeskapande investeringar som strävar efter att stärka och skydda kunders förmögenhet, med de runt 138 miljarder USD som står under bolagets förvaltning per den 31 december 2012. Bland TWC:s kunder återfinns många av USA:s största förvaltare av privata och offentliga pensionsfonder, finansinstitut och stiftelser men även ett betydande antal utländska investerare och förmögna privatpersoner. För mer information, besök gärna www.tcw.com.

Om The Carlyle Group

The Carlyle Group (NASDAQ: CG) är en global kapitalförvaltare av alternativa investeringar med 157 miljarder dollar under förvaltning placerade i 101 fonder och 64 fond-i-fond strukturer, per den 30 september 2012. Carlyle investerar inom fyra tillgångsslag – corporate private equity, fastigheter, globala marknadsstrategier och fond-i-fondlösningar - i Afrika, Asien, Australien, Europa, Mellanöstern samt Nord- och Sydamerika, med fokus på flyg och försvar, fordon och transport, konsument och detaljhandel, kraft och energi, finansiella tjänster, hälsovård, industri, infrastruktur, teknologi- och affärstjänster samt telekommunikation, media och transport. The Carlyle Group har mer än 1300 anställda på 32 kontor fördelat över 6 kontinenter. www.carlyle.com www.youtube.com/onecarlyle www.twitter.com/onecarlyle

Taggar: