Prestigefullt designpris till två unga svenska innovatörer

Report this content

Ett av världens mest prestigefulla design- och innovationspris – Red Dot Design Award har i år tilldelats en svensk uppfinning i klassen Industrial Devices. Hela 1 816 tillverkare, formgivare och arkitekter från 53 nationer har nominerat 4 815 tävlingsbidrag. Idag har det offentliggjorts att linbromsen för vindkraftverk, ResQ DD från Cresto i Halmstad, är bland vinnarna 2014. Bland tidigare pristagare märks t.ex. IPad 2 från Apple och BMW M-6.

Vinnare - Red Dot Design Award, Linus Larsson (26) och Sebastian Roos (26) på The Core Company

- Cresto och Core har bevisat sin kompetens i konkurrens med världens bästa i branschen, i en av världens största produkttävlingar, enligt Red Dot Award. Innovationshöjd, emotionell attraktivitet, form och funktion är några av juryns bedömningskriterier.

ResQ DD är en räddningsutrustning för vindkraftverk. Den har skapats och utvecklats från idé till typgodkänd serietillverkning på bara tre år av den unga svenska innovatörsduon Linus Larsson (26) och Sebastian Roos (26) på The Core Company.

Linus och Sebastian arbetar med att bygga klienters varumärken genom att utveckla koncept och produkter vid Core's labb på Chalmers. Duon har medverkat till att flera patent och patentansökningar har skapats för Core's kunder. Så även för Cresto och ResQ DD. Detta är dock den första gången som lyckan prövats i Red Dot Design Award.

-          Vi är fantastiskt glada och stolta, säger Linus Larsson. Vi låter insikter om kundbehov styra kreativiteten. Kul att detta uppmärksammas.

-          Ja, det här känns väldigt uppmuntrande och inspirerande i vårt fortsatta innovationsarbete, menar Sebastian Roos.

De globala investeringarna i vindkraft ökar och vindkraftverken blir både kraftfullare och högre. Internationella säkerhetsföreskrifter kräver att alla vindkraftverk är utrustade med evakueringshjälpmedel som tryggt kan fira ner eventuell servicepersonal i händelse av brand eller personskada. ResQ DD har genom sin innovativa Direct Drive -teknologi marknadens överlägset största räddningskapacitet.

Förutom utmärkelsen för ResQ DD har Core i år också belönats med Red Dot Design Award i klassen Home and Handicraft för sin medverkan vid utvecklingen av skyddsglasögonserien Nordic Line för varumärket Zekler. Formgivare är Anders Kristiansson. Den officiella prisutdelningen sker vid en galatillställning med 1200 gäster i Essen den 7:e juli.

Cresto AB ingår i Skydda/ B&B Tools och är en global aktör inom säkerhetsbranschen för höghöjdsarbete. Varumärket Zekler ingår också i Skydda/B&B Tools koncernen.

The Core Company AB ingår i TNS Sifo och är en varumärkesbyrå med fokus på innovation och design.

För mer information eller högupplösta bilder - vänligen kontakta:

Linus Larsson +46 72 179 89 18
linus.larsson@thecorecompany.se