STIFTELSEN HARALD EDELSTAM KRÄVER ATT PAUL RUSESABAGINA FRISLÄPPS OMEDELBART

Report this content

Stiftelsen Harald Edelstam (Edelstam Foundation) har idag skickat ett brev till Rwandas President Paul Kagame i vilket stiftelsen kräver att människorättskämpen och stiftelsens styrelsemedlem Paul Rusesabagina ska bli frisläppt omedelbart. Rusesabagina kidnappades och hölls sedan isolerad i tre dagar och har nu varit fängslad i mer än 260 dagar. Detta sker utan att det finns varken en internationell arresteringsorder eller en häktningsorder från Interpol. Dessutom har Rwandas regering flera gånger kränkt Rusesabaginas mänskliga rättigheter då de har utsatt honom för tortyr, begränsat hans tillgång till advokater samt nekat honom tillgång till vård och medicin.

Stiftelsens brev till president Paul Kagame: https://www.youtube.com/watch?v=ieC6ToHD6hA

Paul Rusesabagina är en erkänd människorättskämpe som räddade livet på fler än 1 200 personer under folkmordet i Rwanda år 1994. Hans historia har berättats i filmen ”Hotel Rwanda” (2004) och senare även i hans biografi An Ordinary Man (2006). Sedan dess har Rusesabagina fortsatt sitt arbete för mänskliga rättigheter och även startat Stiftelsen Hotel Rwanda Rusesabagina för att hjälpa människor som blivit drabbade av folkmord samt för att främja fredsarbetet i såväl Rwanda som i övriga världen. Rusesabagina har i sitt arbete regelbundet kritiserat den rwandiska regeringen för brott mot mänskliga rättigheter vilket får oss att tro att den rwandiska regeringen vill tysta ner Rusesabagina.

Falska anklagelser

Rusesabagina står anklagad för nio brott, bland annat mord, väpnat rån samt för att vara del av en terroristorganisation. I en artikel publicerad i The New York Times den 16 februari 2021 skriver man att dessa anklagelser bygger på det faktum att Rusesabagina varit involverad i samt lett partiet ”Rwandan Movement for Democratic Change” (MRCD). Till följd av hans engagemang i MRCD har den rwandiska regeringen antagit att Rusesabagina även varit ledare för, och grundare av, partiet ”National Liberation Front” (FLN), och därmed även skulle ha deltagit i deras påstådda terrorattacker. Professor Brian Endless, senior rådgivare för Stiftelsen Hotel Rwanda Rusesabagina, hävdar att dessa två partier arbetar oberoende av varandra och att Rusesabagina inte blev involverad i MRCD förrän två år efter att FLN redan hade grundats. Dessutom, när de påstådda attackerna blev allmänt kända, bad Rusesabagina att FN skulle undersöka händelserna närmare.  Den 29 april 2021 uppgav vittnena Herman Nsengimana och Marc Nizeyimana att Rusesabagina inte hade lett FLN styrkorna. Enligt en annan artikel publicerad av ”Courthouse News Service” den 29 april 2021 rapporterade vittnena att deras order kom från General Wilson Irategeka.

Kidnappning och brott mot mänskliga rättigheter

Högt uppsatta tjänstemän i Rwanda ska ha konspirerat och planerat att kidnappa Rusesabagina i stället för att följa amerikansk utvisningspraxis menar advokat Peter Choharis. Detta blir tydligt då det inte finns vare sig en internationell arrestsorder eller en häktningsorder från Interpol rörande Paul Rusesabaginas arrestering. Liksom ”International Bar Association’s Human Rights Institute” (IBAHRI) understryker Stiftelsen Harald Edelstam att den rwandiska regeringen har kränkt Rusesabaginas mänskliga rättigheter. Inte nog med att Rusesabagina hölls incommunicado i tre dagar så har han även, enligt advokaterna Peter Choharis och Kate Gibson, blivit utsatt för tortyr. Dessutom har regeringen även begränsat Rusesabaginas tillgång till advokater samt förhindrat både hans och advokaternas förberedelse inför Rusesabaginas rättegång genom att konfiskera betydelsefulla dokument.

Brott mot Nelson Mandela-reglerna

Förenta nationernas minimiregler för behandling av fångar, som också kallas Nelson Mandela-reglerna, fastställer att isolering i mer än 15 dagar i följd är olagligt. Rwandas regering har brutit mot dessa regler då de har hållit Rusesabagina isolerad så länge som 260 dagar, 22,5 timmar per dag uppger Kitty Kurth, senior kommunikations- och strategirådgivare för Stiftelsen Hotel Rwanda Rusesabagina. Rusesabagina lider dessutom av hjärtproblem som kräver receptbelagd medicinering och enligt familjen ska den belgiska ambassaden ha levererat medicin till den plats där Rusesabagina befann sig i september. Medicinen konfiskerades av myndigheterna vilket utsätter Rusesabaginas hälsa för stor risk.

Rusesabagina är belgisk medborgare och har också permanent uppehållstillstånd i USA. Men stöd från det internationella samfundet är också viktigt på grund av de grova kränkningarna av Rusesabaginas mänskliga rättigheter. Mot denna bakgrund riktar sig nu Stiftelsen Harald Edelstam direkt till President Kagame och kräver att Paul Rusesabagina, styrelsemedlem i Stiftelsen Harald Edelstam, frisläpps omedelbart.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Caroline Edelstam, medgrundare och ordförande i Stiftelsen Harald Edelstam

Tel: +46 (0)706 98 72 23, e-mail: caroline.edelstam@edelstam.org

Web: www.edelstam.org

The Edelstam Foundation

Stiftelsen Harald Edelstam administrerar Edelstampriset som delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage i försvarandet av de mänskliga rättigheterna. Vidare uppmuntrar stiftelsen till civilkurage i ambassadör Harald Edelstams anda och arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete, utbildning och information, forskning och observation inom försvarandet av mänskliga rättigheter.

Stiftelsen Harald Edelstam står för en humanistisk livssyn som grundar sig i de värderingar och principer som i huvudsak kommer till uttryck i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från år 1948, tillsammans med efterföljande konventioner och annan gällande folkrätt. Stiftelsen är en politiskt och religiöst oberoende organisation.

Taggar: