Påsken i Florida Keys firas med äggjakt under vattnet

Report this content

Dykare och snorklare som besöker Florida Keys under påskhelgen kan passa på att delta i den årliga påskäggsjakten som äger rum under vattnet söndag 5 april utanför ön Islamorada. Pengarna som samlas in från äggjakten går till välgörenhet.

På påskdagen anordnas den årliga och unika Underwater Easter Egg Hunt i Florida Keys. Värd för äggjakten är Captain Slate’s Scuba Adventures, som ligger i Tavernier på Key Largo.

Captain ”Cottontail” Spencer Slate har anordnat båtturer för bland annat dykning, snorkling och undervattensbröllop sedan 1978. Företaget arbetar även med att bevara havsmiljön i Florida Keys och uppmuntrar dykare till att vara aktiva förvaltare av undervattensmiljön.

Underwater Easter Egg Hunt
Slate är känd för att anordna udda evenemang, som påskens ”äggstravaganta” jakt. Inför äggjakten klär Captain Slate på sig en gigantisk hardräkt och dyker ner och gömmer färgglada påskägg på havsbotten. Det är riktiga ägg som används och de är målade med giftfri färg för att göra så liten skada som möjligt på naturen. Därefter är det dags för deltagarna i den populära äggjakten att samla in de gömda äggen för att ha chans att vinna ett pris. Den som samlar in det guldfärgade ägget vinner det finaste priset, nämligen en korg fylld med kulinariska läckerheter.

Flera båtar med deltagare åker sedan ut till den hemliga platsen i Florida Keys National Marine Sanctuary där äggen är gömda. Här är det dags för deltagarna att kasta sig i vattnet för att hitta de hårdkokta skatterna.

Föranmälan
De som vill delta i påskäggsjakten måste anmäla sig i förväg hos Captain Slate’s Scuba Adcentures, där samlas sedan deltagarna på söndagsmorgonen den 5 april klockan 08.00. Upp till tre båtar med deltagare avgår klockan 8.30.

Det kostar 65 US dollar för certifierade dykare att delta, i priset ingår båtresa, tuber och vikter. För vuxna snorklare kostar det 30 US dollar att delta och för barn 25 US dollar, för snorklare ingår båtresa och utrustning.

Pengarna som samlas in under undervattensjakten går till Kids In Special Situations, som ser till att behövande barn i trakten får gåvor vid högtider och presenter under året.

Video när påskharen lägger ut äggen: https://www.youtube.com/watch?v=mfzblVDH_3o
Högupplösta bilder: https://www.dropbox.com/sh/azkauqahpl8nqoj/AAC8uxShoWSK9LD9ej64lXz4a?dl=0
Vänligen ange fotograf: Bob Care/Florida Keys News Bureau

För högupplösta bilder och mer information om Florida Keys och Key West kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Taggar: