Lexington Company och Boråstapeter lanserar tapetkollektion

Stockholm 2016-04-28

Lexington Company, vars affärsidé är att erbjuda design- och kvalitetsmedvetna konsumenter ett växande utbud av livsstilsprodukter i klassisk New England-inspirerad design, lanserar idag en tapetkollektion i nära samarbete med Boråstapeter. Båda bolagen har designat, utvecklat, tillverkat och ska även marknadsföra ett sortiment av tapeter under varumärket Lexington. Boråstapeter, som är marknadsledande i Norden inom tapeter, har fått en exklusiv rätt att marknadsföra och sälja tapeter under varumärket Lexington på global bas. Boråstapeter kommer att sköta försäljningen till färgfackhandeln och Lexington kommer att erbjuda tapeterna via egna butiker, e-handel och utvalda återförsäljare.

”Lexington har ett brett sortiment av textil och inredningsprodukter för hemmet som vi säljer på mer än 20 marknader runtom i världen. Att nu få ta ett steg till och kunna erbjuda våra kunder en möjlighet att komplettera stilen med tapeter känns väldigt roligt. Det är ett naturligt steg för Lexington som lifestyle-varumärke”,
säger Kristina Lindhe, CEO och Creative Director på Lexington.

”Det har varit ett spännande samarbete där Lexingtons tydliga livsstilskoncept och Boråstapeters hundraåriga kunskaper och erfarenheter kring tapetproduktion möttes. Tillsammans har vi skapat en klassisk mönsterkollektion som andas avslappnad östkuststil i kombination med svensk klassisk tapetdesign”,
säger Sissa Sundling Head of Design Boråstapeter.

Tapetkollektionen består av nio mönster, i totalt 35 artiklar och kommer att distribueras genom Boråstapeter men även i Lexingtons Concept Stores runtom i Sverige med start i september.
Det rekommenderade konsumentprisest är 899 SEK/rulle.

För mer information kontakta:

Helene Bruneheim Johansson, Lexington Company, PR & Event, helene.johansson@lexingtoncompany.com, +46(8) 54 55 58 03
Claudia Nilsson, Wallvision, claudia.nilsson@wallvision.se, +46 (0) 707 87 68 00

Livsstilsvarumärket Lexington Company AB finns idag representerade med Home och Clothing i över 20 länder världen över. Främst i Europa, men även i Asien och Nordamerika. The Lexington Home Collection finns representerat i exklusivare varuhus som House of Fraser i Storbritannien, El Corte Ingles i Spanien, Lotte i Korea, Stockmann i Finland och Illum Bolighus i Danmark. The Lexington Clothing Collection lanserades 2008 och säljs idag i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Kina, U.K. och U.S.A. Totalt återfinns Lexington Company’s produkter hos över 900 återförsäljare i 21 länder med 24 Lexingtonbutiker i Skandinavien, 25 i Kina och 2 i USA.

lexingtoncompany.com

Citat

Lexington har ett brett sortiment av textil och inredningsprodukter för hemmet som vi säljer på mer än 20 marknader runtom i världen. Att nu få ta ett steg till och kunna erbjuda våra kunder en möjlighet att komplettera stilen med tapeter känns väldigt roligt. Det är ett väldigt naturligt steg för Lexington som lifestyle-varumärke
Kristina Lindhe, Creative Director, Grundare & CEO