Lexington till börsen

Styrelsen för The Lexington Company AB (publ) (”Lexington” eller ”Bolaget”) och Bolagets huvudägare har beslutat att genomföra en ägarspridning av Lexingtons aktier (”Erbjudandet”). Styrelsen för Lexington har i samband med detta ansökt om listning av Bolagets aktier på Nasdaq First North.

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, NYA ZEELAND, HONG KONG, JAPAN ELLER SYDAFRIKA.

Pressmeddelande, Stockholm den 20 januari 2015

Lexington är marknadsledande i Norden inom design, marknadsföring och försäljning av livsstilsprodukter i premiumsegmentet främst i kategorierna för hemtextilier och relaterade artiklar, men finns också väl representerade inom kläder sedan 2008. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet och en klassisk design inspirerad av den amerikanska östkusten och New England i synnerhet.

Lexington finns representerat på 20 marknader genom egna butiker, franchisebutiker samt ca 900 fristående återförsäljare. Intäkterna uppgick under 2013 till 239,5 MSEK och rörelseresultat till 11,5 MSEK. Under 2013 hade Lexington motsvarande 87 heltidsanställda.

Styrelsen för Lexington har beslutat att ansöka om upptagande till handel med aktierna i Lexington på Nasdaq First North. Under förutsättning att ansökan godkänns beräknas första dag för handel infalla den 18 februari 2015. Ett villkor för listningen är bland annat att spridningskravet uppfylls genom Erbjudandet.

Erbjudandet i korthet

• Erbjudandet riktar sig till allmänheten i Sverige och omfattar 250 000 befintliga aktier samt 250 000 nyemitterade aktier i Lexington (”Erbjudandet”). Befintliga aktier i Erbjudandet omfattar cirka 5,4 procent av det totala antalet aktier i Bolaget före Erbjudandet. Vid full teckning av nyemitterade aktier tillförs Bolaget 10 MSEK före emissionskostnader. Det totala värdet av Erbjudandet, baserat på priset per aktie i Erbjudandet, uppgår till 20 MSEK.
  • Priset per aktie uppgår till 40 SEK per aktie.
  • Anmälningsperioden pågår under perioden 27 januari – 10 februari 2015.
  • Den nyemission som genomförs som en del av Erbjudandet tillför beräknas ge ett kapitaltillskott som främst avses användas för ytterligare expansion i USA och Tyskland.
  • Ett prospekt med fullständiga villkor offentliggörs idag den 20 januari 2015, se även nedan.
  • Preliminär första dag för handel på Nasdaq First North planeras till den 18 februari 2015. Ett villkor för listningen är bland annat att spridningskravet uppfylls genom Erbjudandet.

Bakgrund och motiv till listning på Nasdaq First North

Ett starkt fokus på kvalitet i produkter, varumärkesexponering och marknadsföring, liksom finansiell stabilitet och operationell effektivitet, har medfört att Lexington har haft en stadig tillväxt under lönsamhet under alla år sedan starten, trots finansiell kris i omvärlden och nedgång i efterfrågan på vissa marknader, främst i Sydeuropa. Bolaget har en stark finansiell ställning och har i huvudsak finansierat investeringar genom egna medel. Nya egna butiker i kombination med samarbeten med utvalda partners har under åren möjliggjort expansion till ett stort antal marknader, varav Sverige, Norge och Kina idag är de största. En listning av Bolagets aktier på Nasdaq First North är ett naturligt nästa steg för Lexington och syftar även till att öka kännedomen om Lexington, dess verksamhet och varumärke bland såväl befintliga och potentiella kunder, partners och leverantörer, aktiemarknaden och andra intressenter. Dessa faktorer bedöms gemensamt bidra till att ytterligare stärka Lexingtons ställning såväl på den svenska marknaden som på Bolagets utländska marknader och därmed utgöra en bra plattform för framtida tillväxt.

Kristina Lindhe, verkställande direktör och störste aktieägare genom Kristina Lindhe & Co Holding AB, kommenterar:

”Efter sexton år av obruten tillväxt är vi nu redo för att ytterligare öka takten. Vår tillväxt är ett resultat av såväl geografisk expansion som en kontinuerlig utveckling av vårt produktsortiment. Framtidens tillväxt kommer att ligga i nya marknader, nya butiker, utökat produktsortiment samt en ännu mer utvecklad webbshop. Min önskan, stora drivkraft och vision för Lexington är att fortsätta att bygga ett starkt internationellt företag och varumärke. Vår starka historik utgör en utmärkt plattform för fortsatt expansion. Vi ser nu fram emot att kunna ta nästa steg i företagets utveckling och tillgången till kapitalmarknaden underlättar förverkligandet av våra tillväxtstrategier.”

Prospekt och anmälningssedel

Med anledning av Erbjudandet har styrelsen upprättat ett prospekt, vilket har godkänts och registrerats av Finansinspektionen, och som härmed offentliggörs. Prospekt och anmälningssedel kan erhållas från Erik Penser Bankaktiebolag samt beställas från Lexington. Prospekt och anmälningssedel finns även tillgängliga på Lexingtons hemsida (http://www.lexingtoncompany.com/corporate-information/for-investerare) och Erik Penser Bankaktiebolags hemsida (www.penser.se) alternativt till Erik Penser Bankaktiebolag via tel. 08-463 80 00.

Press- och analytikerträff, 20 januari kl. 10.00

Med anledning av beslutet att ansöka om notering på Nasdaq First North, Stockholm håller Lexington idag, den 20 januari 2015 klockan 10.00, en press- och analytikerträff i sin butik i Sturegallerian, ingång Grev Turegatan 13A i Stockholm. VD Kristina Lindhe och styrelseordförande Tommy Lindhe presenterar Bolaget, marknaden och dess framtidsplaner.

Finansiell och legal rådgivare
Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare till Lexington i samband med Erbjudandet.  Baker & McKenzie Advokatbyrå KB har medverkat som legal rådgivare.

För ytterligare information, kontakta:

Malin.jonsson@lexingtoncompany.com                 08-54555800

Om The Lexington Company AB (publ)

www.lexingtoncompany.com/corporate-information

Tel: 08-54 55 58 00

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Australien Nya Zeeland, Sydafrika, Hong Kong, Japan eller Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

I de EES-medlemsländer som har implementerat direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i något medlemsland, "Prospektdirektivet"), frånsett Sverige, Danmark och Storbritannien, är detta pressmeddelande endast riktat till kvalificerade investerare, enligt definitionen i Prospektdirektivet, i sådana medlemsländer (eller andra personer till vilka ett offentligt erbjudande av värdepapper lagligen kan riktas enligt Prospektdirektivet).

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i The Lexington Company AB (publ). Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i The Lexington Company AB (publ) kommer endast att ske genom det prospekt som utgivits av The Lexington Company AB (publ), vilket bl.a. kommer att innehålla redovisningshandlingar samt information om The Lexington Company AB (publ):s styrelse och revisorer.

De nya aktierna kommer inte att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

Detta pressmeddelande innehåller information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Malin Jonsson
CFO