The Lexington Company AB (publ) — Bokslutskommuniké Januari- December 2021

02/18/22

Stockholm den 18 februari 2022

Rekordår för Lexington efter starkt sista kvartal

KVARTALET I KORTHET

• Nettoförsäljningen ökade med 12% jämfört med samma kvartal föregående år
  • Både Home och Fashion, liksom alla försäljningskanaler, visade tillväxt
  • EBITDA ökade till 11,2 (9,1) MSEK

OKTOBER - DECEMBER 2021

Totala rörelseintäkter uppgick till 92,2 (82,3) MSEK

Bruttomarginalen uppgick till 71,8 (70,9) %

EBITDA uppgick till 11,2 (9,1) MSEK

EBITDA-marginalen uppgick till 12,2 (11,0) %

Kvartalets resultat uppgick till 8,5 (9,6) MSEK

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,42 (1,62) SEK

JANUARI - DECEMBER 2021

Totala rörelseintäkter uppgick till 325,5 (272,4) MSEK

Bruttomarginalen uppgick till 69,7 (67,8) %

EBITDA uppgick till 28,2 (9,9) MSEK

EBITDA-marginalen uppgick till 8,7 (3,6) %

Periodens resultat uppgick till 19,6 (4,9) MSEK

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 3,27 (0,81) SEK

Styrelsen har beslutat att föreslå att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2021

2021 blev ett rekordår för Lexington både vad gäller försäljning och resultat.

Försäljningen ökade med 12% i kvartalet jämfört med föregående år. Affärsområdet Home ökade med 15%, samtidigt som Fashion växte med 8%. Ackumulerat för året blev totala intäkterna drygt 325 (272) MSEK, en ökning med 20% jämfört med 2020. Såväl egna butiker, online-handel som traditionell handel ökade försäljningen både i kvartalet och ackumulerat. Samtidigt ökade EBITDA till 11,2 (9,1) MSEK i kvartalet och till 28,2 (9,9) MSEK ackumulerat.

Under sista kvartalet 2020 var fysiska butiker påverkade av restriktioner, nedstängningar och rekommendationer som gjorde att julhandeln blev begränsad och istället flyttade till online-kanalerna, som hade ett väldigt starkt kvartal. I år var julhandeln tillbaka i de fysiska butikerna igen, och samtidigt ökade försäljningen i bolagets online-kanaler.

Lexingtons egna butiker utvecklades mycket starkt i kvartalet och ökade försäljningen med 12%, trots färre butiker jämfört med förra året. Ackumulerat är egna butikernas försäljning upp 11% och i jämförbara butiker upp 14%.

Det märktes även i försäljningen till traditionella återförsäljare att det var en annan fysisk julhandel i år med ökade kundflöden. Försäljningen ökade i kvartalet med 28%, och ackumulerat med 20%. Allt fler länder i Europa öppnade upp efter pandemin med en ökande försäljning som resultat.

Lexingtons strategiska inriktning med fokus på att bygga ut online-kanalerna fortsätter. Den egna webbutiken klarade samma höga försäljningsnivå som under det starka sista kvartalet förra året, och växte med 38% ackumulerat. Ackumulerat ökade Home med 41% och Fashion med 34%. Marknadsplatserna var upp 23% i kvartalet och 83% på helåret. Försäljningen till E-tailers i olika länder ökade med 5% i kvartalet och 26% ackumulerat. Under 2021 uppgick försäljningen genom våra olika online-kanaler till 31 (27) % av totala omsättningen. 40% av totala försäljningen under året kom från Lexingtons egna butiker, drygt 30% från online-handeln och knappt 30% från traditionell handel.

Marknadssatsningarna har ökat med nästan 30% under året, med extra fokus på varumärket online och i olika sociala medier. Aktivitetsnivån on- och offline har varit hög under hela året och den utökade satsningen på influencer-samarbeten har gett positiva resultat.

Attraktiva kollektioner inom både Home och Fashion ligger bakom den ökade försäljningen under året. Lagret var också mer välfyllt i år, för att undvika brist på varor som året innan. Tack vare en väl fungerande logistikkedja, stor del av produktionen i Europa och lojala leverantörer, har bolaget kunnat säkra största delen av varuleveranserna i tid.

Den kraftiga försäljningsökningen genom egna kanaler i kombination med ändrad kollektionsstrategi inom Fashion, gynnsammare valutor och en del leverantörsbyten förstärktes den redan tidigare höga bruttomarginalen både i kvartalet och ackumulerat.

Jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade kostnaderna för frakter, lager och personal främst beroende på den ökade försäljningen online, men också beroende på full bemanning i butikerna i år och inga Coronastöd för personal eller hyror.

Tack vare den högre försäljningen, den förbättrade bruttomarginalen och en bra styrning av kostnaderna förbättrades resultat både i kvartalet och under perioden. EBITDA-nivån uppgick i kvartalet till 12,2 (11,0) %, och ackumulerat till 8,7 (3,6) %. Rörelseresultatet före skatt uppgick för året till 23,4 (4,8) MSEK, en resultatmarginal på 7,2 (1,8) %.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 februari 2022 kl. 07.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.