The Lexington Company AB (publ) – Delårsrapport Januari - Juni 2020

08/21/20

Stockholm den 21 augusti 2020

Stark försäljningsökning och kraftigt förbättrat resultat

APRIL – JUNI 2020

Totala rörelseintäkter uppgick till 58,3 (47,2) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 69,5 (68,9) procent
EBITDA uppgick till 5,0 (-10,9) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 8,6 (-23,0) procent
Periodens resultat uppgick till 2,7 (-12,7) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,45 (-2,10) SEK

JANUARI – JUNI 2020

Totala rörelseintäkter uppgick till 115,1 (111,9) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 67,2 (65,6) procent
EBITDA uppgick till -4,8 (-14,6) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till -4,1 (-13,0) procent
Periodens resultat uppgick till -8,6 (-18,1) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,44 (-3,01) SEK

Lexington ökar försäljningen med över 20% i kvartalet jämfört med föregående år. Kvartalet fick en mycket mer positiv utveckling än befarat i slutet av mars och början av april. Det var visserligen en minskad försäljning initialt i perioden, men både maj och juni har varit fantastiskt bra månader som genererat hög försäljning i de flesta av försäljningskanalerna.

Det är framförallt onlinehandeln som presterat väldigt bra, men även den fysiska handeln har gått mycket bättre än förväntat i perioden.

Den egna webshopen har mer än fördubblat försäljningen i kvartalet och är upp 110%. Försäljningen via Marketplaces och E-tailers är upp över 70%. Ackumulerat från årets början är egna webshopen upp över 70%. I kvartalet ökade totala försäljningen online totalt – inklusive Marketplaces och försäljning via E-tailers - med 95% och stod för drygt 33% av den totala försäljningen. Ökad fokus på varumärket och online-kanalerna, ökad aktivitetsnivå, nya kreativa digitala aktiviteter, omfördelning av resurser till marknadsföring i sociala media och ökad frekvens i kommunikationen med slutkunden förklarar den positiva utvecklingen, i kombination med att hela marknaden har sett en flytt av försäljning till online i spåren av pandemin.

Lexingtons egna butiker har också klarat kvartalet på ett mycket bra sätt, trots att många butiker varit helt stängda i perioder, eller haft begränsade öppettider. En nedgång på bara 5% i kvartalet, och endast 2% ackumulerat, är ett styrkebesked för varumärket, personalens insatser och kunderbjudandet i butikerna. Det är också positivt att se en ökad försäljning till externa traditionella återförsäljare i kvartalet, trots de generella svårigheter som varit, främst på modemarknaden. Det visar också styrkan i varumärket.

Både affärsområdet Home och affärsområdet Fashion ökar försäljningen kraftigt i kvartalet. Home är upp 24% och Fashion är upp 17%. Säsongskollektionerna på Home har sålt bra, men också ICONS och Hotel, ”never-out-of-stock” -kollektionerna, har presterat starkt. Vår- och sommarkollektionen av Fashion har sålt väldigt bra i kvartalet och ackumulerat, samtidigt som modehandeln generellt har haft det trögare på marknaden. Kollektionerna har nästan helt sålt slut under och efter kvartalet.

Att försäljningen varit stark i perioden visar också förändringen av lagret, som är ned med 16%, eller över 9 MSEK, jämfört med samma tid förra året.

Bolagets besparingsprogram har fortsatt under perioden och man har nu inga kostnader för butikerna i USA eller Helsingfors centrum längre. Lager- och logistikkostnader har minskat i perioden, dels genom minskade lagernivåer, men också genom effektivare processer och bättre avtal. Andra kostnadsbesparingar i kombination med bl.a. korttidspermitteringar av delar av personalen, en del hyressubventioner för butikerna och lägre arbetsgivaravgifter i flera länder har resulterat i lägre kostnader i perioden och ackumulerat. Vi har också beslutat om minskning av personal på huvudkontoret, som kommer att ge effekt längre fram i år.

Den ökade försäljningen och de minskade kostnaderna har inneburit ett kraftigt förbättrat resultat i perioden, och en väsentlig förbättring också ackumulerat jämfört med föregående år. Mer än hälften av resultatförbättringen i perioden härrör från den ökade försäljningen och den starkare bruttomarginalen. Resten av resultatförbättringen kommer till ungefär lika delar från kostnadsbesparingar vi gjort och från olika stöd och subventioner bolaget erhållit.

Försäljningsökningen, kostnadsbesparingar och minskade lager har också lett till ett avsevärt förbättrat kassaflöde i perioden.

Satsningarna som gjorts i sociala media kommer att öka. De aktiviteterna har stärkt försäljningen online, men också dragit trafik och intresse till de fysiska butikerna och återförsäljarna i olika länder. Bolagets multikanalstrategi har varit väldigt framgångsrik i perioden och den är något som ska fortsätta utvecklas och stärkas framöver.

Welcome to our world. Welcome to our Dream.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 augusti 2020 kl. 07.30 CET.  Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.