The Lexington Company AB (publ) – Delårsrapport Januari - Juni 2021

08/20/21

Kraftig tillväxt och starkt resultat

APRIL - JUNI 2021

Totala rörelseintäkter uppgick till 72,8 (58,3) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 72,3 (69,5) %
EBITDA uppgick till 4,5 (5,0) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 6,2 (8,6) %
Kvartalets resultat uppgick till 2,8 (2,7) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,47 (0,45) SEK

JANUARI - JUNI 2021

Totala rörelseintäkter uppgick till 142,9 (115,1) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 70,1 (67,2) %
EBITDA uppgick till 6,2 (-4,8) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 4,4 (-4,1) %
Periodens resultat uppgick till 3,6 (-8,6) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,61 (-1,44) SEK

KVARTALET I KORTHET

• Nettoomsättningen ökade med 28% jämfört med samma kvartal förra året, och alla försäljningskanaler visade bra tillväxt.
  • Onlinehandeln stod för 35 (33)% av försäljningen i kvartalet och 38 (30)% ackumulerat.
  • Stark förbättring av det underliggande resultatet i kvartalet och ackumulerat, rensat för permitteringsstöd och andra Coronarelaterade subventioner.

Den positiva utvecklingen från början av året fortsatte också under andra kvartalet. Lexington ökade försäljningen med 28% jämfört med samma kvartal föregående år. Affärsområdet Home ökade med 36%, samtidigt som Fashion växte med 16%. Alla försäljningskanaler ökade sin försäljning.

Onlinehandeln fortsatte växa starkt. Egna webbutiken ökade försäljningen med 32% i kvartalet och är upp 59% ackumulerat på året. Marknadsplatserna växte med 38% och försäljningen till E-tailers i olika länder ökade med 43% i kvartalet, jämfört med ett väldigt starkt Q2 2020 för vår Onlinehandel. Totalt uppgick försäljningen genom våra olika onlinekanaler i kvartalet till 35 (33)% av totala omsättningen och ackumulerat till 38 (30)%.

Egna butiker utvecklades också positivt i kvartalet och ökade omsättningen med 10%, trots att nära hälften av butikerna i Norge varit stängda under hela april och början av maj. Antalet butiker i kvartalet var två färre än under samma kvartal förra året. I Sverige ökade egna butiker försäljningen med 20%.

Även försäljningen till traditionella återförsäljare ökade kraftigt i perioden, upp 56%. Under motsvarande kvartal 2020 hade den traditionella handeln en tuff period, men återhämtade sig starkt i år. Det är främst Home och framförallt marknaderna i Norden som ökat försäljningen kraftigt. Under kvartalet hade pandemin fortsatt en negativ påverkan på flera andra marknader runt om ute i Europa.

Förklaringen till den starka försäljningsutvecklingen i kvartalet är en kombination av nya attraktiva säsongskollektioner inom både Home och Fashion, att baskollektionerna sålt bättre, att besöksantalet i handeln generellt ökat igen, och att det varit ett starkt fokus på varumärket online och i olika sociala medier. Varulagret har också varit högre under kvartalet och därigenom har den varubrist som fanns förra året under våren och sommaren kunnat hanteras bättre. En högre aktivitetsnivå i alla säljkanaler, nya kreativa digitala lösningar och en ökad frekvens i kommunikationen med slutkunden bidrog också.

Bruttomarginalen stärktes i perioden som en följd av mer gynnsamma valutor, en ny kollektionsstrategi för Fashion och byte av en del leverantörer. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade kostnaderna för personal, hyror samt administration främst beroende på att fler butiker varit öppna och nästan all personal är tillbaka i fullt arbete. Bolaget har erhållit lägre hyressubventioner för butikerna och inget permitteringsstöd har betalats ut från olika Coronastödprogram. Sammanlagt erhöll bolaget 4 MSEK i olika stöd under andra kvartalet förra året, mot 0,5 MSEK i år.

Det underliggande resultatet förbättrades i kvartalet. EBITDA uppgick till 4,5 (5,0) MSEK, vilket är något lägre än föregående år. Rensat från olika stöd och subventioner förbättrades EBITDA med 3,0 MSEK i kvartalet och 14,1 MSEK under perioden.

Bolaget presterar en kraftig försäljningsökning och ett starkt resultat i kvartalet och i perioden ackumulerat. Bolaget fortsätter jobba hårt med det man kan påverka och försöker löpande anpassa verksamheten till det aktuella läget i omvärlden. Ledningen och styrelsen följer utvecklingen noga och är beredda att sätta in fler åtgärder om det behövs för att hantera situationen på bästa sätt för våra anställda, våra kunder och leverantörer.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 augusti 2021 kl. 08.00 CEST. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.