The Lexington Company AB (publ) – Delårsrapport januari - mars 2020

• EBITDA-marginalen uppgick till -17,2 (-5,7) procent
  • Periodens resultat uppgick till -11,3 (-5,4) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,88 (-0,91) SEK

Den positiva trenden från slutet av 2019 fortsatte under januari och februari och försäljningen ökade jämfört med året innan, särskilt i bolagets egna butiker och i webbshopen som hade en väldigt bra start på året. I mars märktes ganska snart effekterna av Covid-19, särskilt i de fysiska butikerna och hos våra återförsäljare. Bolaget satte snabbt in åtgärder för att dra ned på kostnaderna och driva försäljningen där det var möjligt, särskilt i olika onlinekanaler, och har också lyckats hålla försäljningen uppe relativt väl i de egna kanalerna.

I kvartalet minskar ändå försäljningen med knappt 8 miljoner totalt, men i princip hela det tappet förklaras av att utleveranserna av sommarkollektionerna kom i mars förra året, och i år levereras de ut i april istället. Det innebär en negativ kalendereffekt på 5,6 miljoner i mars i år, som kommer tillbaka i april och maj. För det andra så hade vi förra året i mars, liksom alla tidigare år, en utförsäljning av gamla lagervaror som gav drygt 2,4 miljoner i försäljning, men som vi i år inte kunde genomföra pga rådande rekommendationer om folksamlingar från Folkhälsomyndigheten (FHM).

De egna fysiska butikerna ökade försäljningen med 2% i kvartalet, trots att vi tvingades minska öppettiderna, stänga en del butiker vissa dagar och såg en kraftig inbromsning i försäljningen under mars. Den egna webshopen ökade försäljningen med 37% i kvartalet och hade en särskilt stark månad i mars, då försäljningen mer än fördubblades jämfört med året innan. Ett resultat av ett väldigt framgångsrikt marknadsarbete i digitala kanaler och i olika sociala media. Nya kreativa inslag som livesändning från butik, 3D-butik online och ökad satsning i kommunikationen med våra kunder har haft en väldigt positiv effekt både i försäljningen i vår webbshop, men har också drivit trafik till de fysiska butikerna. Vi ser också en positiv trend hos E-tailers i kvartalet, liksom hos våra Marketplaces där försäljningen ökar för varje månad. Men pga de senarelagda leveranserna av sommarkollektionerna i år, så minskar försäljningen till våra traditionella återförsäljare i kvartalet, vilket totalt sett påverkar kvartalet negativt.

Bruttomarginalen förbättras till 64,9% (63,2%) i perioden, vilket delvis beror på en ökad andel av försäljningen genom egna kanaler, samt att vi inte hade någon lagerutförsäljning i år.

Vi har också lyckats minska de flesta av våra kostnader, utom administration- och personalkostnader. Juridiska kostnader av engångskaraktär i USA på drygt 1,5 miljon och tillfälliga konsultkostnader i början av året har ökat administrationskostnaderna. Förra året hade vi några vakanser på personalsidan som nu är fyllda och därför är personalkostnaderna högre i år. I princip all personal på huvudkontoret och i våra olika dotterbolag har varit korttidspermitterande i olika omfattning från slutet av mars. Våra butiker har haft kortare öppettider och i vissa fall stängt under olika dagar, vilket gjort att vi kunnat dra ned på personal där också. Vi förhandlar om hyresreduktioner och andra direkta kostnadsstöd där det är möjligt. I kvartalet finns inga subventioner eller stödpaket från olika länders regeringar inräknade. Permitteringsstöd, hyressubventioner och liknande kontantstöd från olika håll kommer in först under andra kvartalet.

Våra kostnadsbesparingar i övrigt har fortsatt och vi stängde vår sista butik i USA vid årsskiftet. Vi har fortfarande haft en del kostnader kvar där, men fr.o.m. nästa kvartal är de helt borta. Vi har under första veckan i april också stängt en butik i Helsingfors, och de kostnaderna är också helt borta fr.o.m aprils utgång. Vi fortsätter att se över våra övriga kostnader och har under mars/april kunnat identifiera ytterligare möjliga besparingar.

Vårt resultat minskar i kvartalet främst beroende på försäljningstappet i kvartalet, samt de redovisade kostnadsökningarna. Ökad bruttomarginal och andra besparingar balanserar inte den nedgången kortsiktigt.

Arbetet med vårt rörelsekapital fortsätter, och vi har minskat våra lagernivåer med nästan 10% jämfört med motsvarande kvartal 2019, trots att vi i år inte levererat ut sommarkollektionerna i mars som förra året, utan de går ut från lagret först i april. Vi ser i dagsläget ingen negativ påverkan på vårt varuflöde pga Coronakrisen, utan vi räknar med att varuförsörjningen framöver och utleveranser av kommande kollektioner kommer att kunna ske normalt.

Vi fortsätter att arbeta intensivt med att hantera Coronasituationen med personalens och kundernas säkerhet i fokus, och följer de rekommendationer och åtgärder som föreslås av myndigheterna i de länder där bolaget har verksamhet. Bolaget ser över alla kostnader och risker, men jobbar samtidigt med nya möjligheter för att balansera nedgångarna och snabbt komma igång igen när utvecklingen stabiliseras och vänder.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2020 kl. 08.00 CET.  Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.