The Lexington Company AB (publ) – Bokslutskommuniké Januari - December 2020

02/19/21

Ökad försäljning och kraftig resultatförbättring

OKTOBER – DECEMBER 2020

Totala rörelseintäkter uppgick till 82,3 (80,8) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 70,9 (66,5) procent
EBITDA uppgick till 9,1 (5,8) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 11,0 (7,2) procent
Periodens resultat uppgick till 9,6 (5,6) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,62 (0,91) SEK

JANUARI – DECEMBER 2020

Totala rörelseintäkter uppgick till 272,4 (263,4) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 67,8 (65,3) procent
EBITDA uppgick till 9,9 (-7,0) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 3,6 (-2,7) procent
Periodens resultat uppgick till 4,9 (-12,8) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,81 (-2,12) SEK

Lexington avslutade 2020 med ännu ett starkt kvartal som framförallt drevs av online-handeln. En ökad försäljning, en högre bruttomarginal och en god kostnadskontroll ledde till ett kraftigt förbättrat resultat, både i kvartalet och på helåret. Detta, i kombination med ett starkt fokus på lagret och andra balansposter, resulterade också i ett starkt kassaflöde.

Den egna webbutiken mer än fördubblade försäljningen i kvartalet, en ökning med 116%. Marketplaces och E-tailers ökade försäljningen med 45%. Starka kollektioner, attraktiva kampanjer och en generell förflyttning på marknaden av årets julhandel från fysiska butiker till olika online-kanaler, ligger bakom den här utvecklingen. Det är samma trend som vi sett tidigare under året, och ackumulerat ökar den egna webbutiken med 62% under 2020. Övriga online-kanaler, inklusive E-tailers, noterar också en kraftig tillväxt under året.

Årets julhandel i fysiska butiker påverkades negativt av de rekommendationer och restriktioner som infördes under slutet av året för att begränsa Covid 19. Men tack vare en mycket bra inledning på kvartalet, med en stark försäljning i oktober och november, nya kreativa sätt att hjälpa kunderna i butikerna, samt närmare integration med våra olika online-kanaler lyckades ändå de egna butikerna hantera årets julhandel på ett tillfredsställande sätt. Butikernas försäljning minskade bara med 7% totalt i kvartalet, mycket tack vare en väldigt bra försäljning i våra norska butiker. Ackumulerat ser siffrorna ännu bättre ut och egna butiker minskar bara försäljningen med 5% under 2020. Detta trots pandemin, tre stängda butiker under året och begränsade öppettider i många butiker under våren. Man kan notera att Lexington är ett starkt varumärke och hur betydelsefull den multikanalstrategi bolaget jobbar efter har varit för att nå slutkunden när förutsättningarna på marknaden ändrats.

Affärsområdet Home har utvecklats mycket positivt under året, upp med 11%, medan affärsområdet Fashion har haft det mer utmanande och kan notera en minskning av försäljningen. Dock väsentligt mindre än ”Stilindex” på marknaden, branschens eget försäljningsindex. De senaste kollektionerna av Home har haft en väldigt stark efterfrågan, och inköpen där ökas nu på för att inte hamna i en varubrist inför sommaren 2021, som vi fick erfara 2020.

Bruttomarginalen förstärktes i kvartalet tack vare produkt- och kanalmixen, där Home utvecklades mycket positivt och där en ökande andel av försäljningen går genom bolagets egna säljkanaler. Genom att mellandagsrean i Sverige i princip ställdes in i fysiska butiker som ett resultat av regeringens rekommendationer, belastades inte kvartalet med några väsentliga rea-rabatter heller.

Bolaget fortsätter se över kostnaderna. Flera tjänster på huvudkontoret har tagits bort under hösten, samtidigt som man förstärkt med ny kompetens inom online och digitala media. Lexington fortsätter förhandla om hyresavtalen för egna butikerna och minskar antalet butiker redan från första kvartalet 2021, då två butiker stängs av lönsamhetsskäl.

Lexingtons multikanalstrategi har varit framgångsrik och är något som ska fortsätta byggas ut framöver. Ett antal projekt genomförs under våren som kommer att förbättra och förenkla för kunderna att handla i de egna kanalerna, och få snabba leveranser oavsett var och hur man vill handla. Ökade leveransmöjligheter från butik, en utvecklad webbutik med nya funktioner och nya Marketplaces är några projekt som kommer att stärka bolagets position ytterligare.

Det kommer öppnas nya möjligheter under 2021. Samtidigt har vi under de senaste veckorna sett nya restriktioner och rekommendationer från myndigheterna för att begränsa smittspridningen av Covid 19 både i Sverige och på många andra av bolagets marknader. Nu senast i januari i bl.a. Norge och Danmark, där köpcentrum och butiker stängts, vilket påverkar bolaget kortsiktigt. Ingen vet hur pandemin kommer att utvecklas framöver, och hur det i sin tur kommer att påverka förutsättningarna på marknaden. Bolaget fortsätter jobba hårt med det man kan påverka och försöker anpassa sig till den ovisshet och de nya rekommendationer och förordningar som införs runt om i länderna. Ledningen och styrelsen följer utvecklingen noga och är beredda att sätta in fler åtgärder om det behövs för att hantera situationen på bästa sätt för våra leverantörer, anställda och kunder.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 februari 2021 kl. 08.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, e-mail: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.