The Lexington Company AB (publ) - Information om ägarförändring och kommande budpliktsbud från Manna & Co

02/18/22

Idag den 18 februari 2022 offentliggjorde Manna & Co Oy (”Manna & Co”) att Manna & Co köpt sammanlagt cirka 68,1 procent av aktierna i The Lexington Company AB (publ) (”Lexington”) från Lexingtons tre största icke-institutionella aktieägare Kristina Lindhe & Co Holding AB, Fosielund Holding AB och Staffan Persson, för 36 kronor per aktie.

Därigenom har så kallad budplikt uppkommit för Manna & Co, vilket betyder att Manna & Co måste erbjuda sig att köpa även resterande aktier i Lexington. Manna & Co har meddelat att Manna & Co kommer att offentliggöra ett sådant erbjudande inom fyra veckor och att budpriset kommer att vara 36 kronor per aktie. För mer information från Manna & Co, se www.mannagroup.fi/sv/.

På grund av aktieöverlåtelserna har styrelseledamöterna Tommy Lindhe, Kristina Lindhe och Helén Richenzhagen en intressekonflikt och får inte delta i handläggning av eller beslut i frågor som rör det kommande erbjudandet från Manna & Co. I stället kommer den oberoende styrelseledamoten Helena Nordman-Knutson att hantera sådana frågor.

Aktieöverlåtelserna och erbjudandet ska ses i ljuset av Lexingtons pressmeddelande den 27 maj 2021 om att styrelsen beslutat att genomföra en strategisk översyn. Rudbeck Advisory har anlitats som finansiell rådgivare och Vinge som legal rådgivare. En så kallad fairness opinion angående erbjudandets skälighet kommer att inhämtas och offentliggöras senast två veckor före utgången av acceptfristen för erbjudandet.

***

För mer information, vänligen kontakta den oberoende styrelseledamoten Helena Nordman-Knutson via Lexingtons CFO Charlotte Hübel.

Telefon:      +46 (0)8 54 55 58 00
Email:         charlotte.hubel@lexingtoncompany.com

Detta är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 08.15 den 18 februari 2022. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är bolagets Certified Adviser, e-mail: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 8 44 68 61 00.

Kort om The Lexington Company AB (publ)

Livsstilsvarumärket Lexington® finns representerat med produkter inom kategorierna Home och Fashion i över 20 länder runt om i världen. Främst i Europa, men även i Asien, Nordamerika och Australien. The Lexington Company AB driver 26 egna Lexington Concept Stores i Skandinavien. Vidare finns ett drygt 25-tal Lexington Franchise Stores i bl.a. Kina, Tyskland & Schweiz. Varumärket är också representerat med drygt 100 Lexington Corners (shop-in-shops) i exklusivare varuhus som t.ex. Alsterhaus i Tyskland, El Corte Ingles i Spanien, Peter’s of Kensington i Sydney, Stockmann i Finland och Illums Bolighus i Danmark m.fl. Totalt återfinns Lexingtons produkter hos över 700 återförsäljare globalt. Lexingtons egen Online Store levererar produkter till 18 marknader och varumärket finns också representerat hos många ledande E-tailers. Huvudkontoret finns i Stockholm där all design, produktutveckling, marknadsföring och koncept utvecklas. Lexington har dotterbolag i sex länder och exklusiva partners på övriga marknader, som svarar för den lokala försäljningen och marknadsföringen där.

Koncernen omsatte 325,5 MSEK år 2021 och har cirka 125 anställda.