The Lexington Company AB (publ) – Kommuniké från årsstämma

05/07/21

Kommuniké från årsstämma i The Lexington Company AB (publ)

Årsstämman 2021 i The Lexington Company AB (publ) ("Lexington" eller "Bolaget") hölls idag den 7 maj 2021 varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att samtliga medel som stod till årsstämmans förfogande överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter utan styrelsesuppleanter och att Bolagets revisor ska vara ett revisionsbolag, utan revisorssuppleant.

Till styrelseledamöter omvaldes Helena Nordman-Knutson, Helén Richenzhagen, Kristina Lindhe och Tommy Lindhe. Vidare omvaldes Tommy Lindhe till styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att arvode till Helena Nordman-Knutson och Helén Richenzhagen ska utgå med 150 000 kronor vardera samt att inget arvode ska utgå till ordföranden och övriga ledamöter, totalt 300 000 kronor (300 000 kronor föregående år). Vidare beslutades att arvode till revisorn skulle utgå enligt godkänd räkning.

Grant Thornton Sweden AB omvaldes som Bolagets revisor intill slutet av årsstämman 2022.

Fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade att fastställa föreslagna principer för valberedningen.

För ytterligare information om Lexington, vänligen kontakta:

Tommy Lindhe, Styrelsens ordförande
E-post: info@lexingtoncompany.com
Telefon: 08- 54 55 58 00

Utsedd Certified Adviser till The Lexington Company AB (publ) är Arctic Securities AS, filial Sverige, 08- 446 860 80, e-mail: certifiedadviser@arctic.com.