The Lexington Company AB (publ) delårsrapport Januari - Mars 2015

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 953 (-2 773) KSEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,20 (-0,08) SEK

VD HAR ORDET

Under första kvartalet 2015 fortsatte vår fina försäljningstillväxt och hamnade på en ökning av 15,8% i jämförelse med Q1 2014. Våra intäkter i kvartalet ökade till 67 783 TSEK (58 547), samtidigt som vi förbättrade EBITDA till 3 198 TSEK (1 567).

De nordiska marknaderna har en fortsatt stark tillväxt, och särskilt har våra egna butiker presterat bra under perioden. Samtidigt ser vi även en positiv utveckling i Asien, med Kina och Sydkorea i spetsen. Vi har också noterat en förbättring i södra Europa, där Spanien visar mycket starka siffror i Q1, och eventuellt är detta en början på en långsiktig vändning.

Under kvartalet har vi fokuserat på införsäljningen av Höst/ Vinter 2015 för båda produktområdena Home och Clothing. Flertalet marknader har ökat sina ordervolymer jämfört med föregående år, vilket är ett fint kvitto på det jobb vi har lagt ned på kollektionerna. Vi arbetar ständigt med att vidareutveckla vårt konsumenterbjudande, och vi har under kvartalet ägnat en hel del tid åt produkterna inom Home-sortimentet.

Ett av våra övriga större pågående projekt är bytet av affärssystem, och Microsoft NAV är nu i fullt bruk i hela koncernen från och med den 1 april.

Målet med våra förändringsprojekt är en mer effektiv expansion inom samtliga distributionskanaler. Tillsammans med en fortsatt satsning på digital media, vill vi också öka vårt erbjudande till slutkonsumenten och förankra varumärket Lexington och våra ledord ytterligare.

Vi har en spännande sommar framför oss!

Kristina Lindhe, Verkställande Direktör

Malin Jonsson
CFO
Tel: 46 (0)8 54 55 58 00

Livsstilsvarumärket Lexington Company AB finns idag representerade med Home och Clothing i över 20 länder världen över. Främst i Europa, men även i Asien och Nordamerika. The Lexington Home Collection finns representerat i exklusivare varuhus som House of Fraser i Storbritannien, El Corte Ingles i Spanien, Lotte i Korea, Stockmann i Finland och Illum Bolighus i Danmark. The Lexington Clothing Collection lanserades 2008 och säljs idag i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Kina, U.K. och U.S.A. Totalt återfinns Lexington Company’s produkter hos över 900 återförsäljare i 20 länder med 23 Lexingtonbutiker i Skandinavien, 24 i Kina och 3 i USA.

Lexington Company offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015, kl 08:00 CET.

Citat

Kristina Lindhe, VD och Grundare