THE LEXINGTON COMPANY AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT JANUARI- JUNI 2015

Stockholm den 28 augusti 2015

Ökad försäljning, men minskad lönsamhet under Q2 2015.

1 APRIL – 30 JUNI 2015

• Totala rörelseintäkter var stabila under perioden 58,9 (58,7) MSEK.
  • Nettointäkterna ökade i kvartalet med 7,8 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 60,7 (65,9) procent.
  • EBITDA uppgick till -4,1 (0,8) MSEK.
  • EBITDA-marginalen uppgick till -7,0 (1,4) procent.
  • Periodens resultat uppgick till -1,3 (-1,2) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 730 (6 874) KSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,26 (-0,25) SEK.
  • Jämförbar period 2014 erhöll Bolaget ett skadestånd på 4,3 MSEK som ökade såväl intäkter, bruttomarginal, EBITDA och kassaflödet i kvartalet.
  • Under perioden redovisas en koncernmässig vinst avseende omvärdering av innehavet i det tyska dotterbolaget. Engångsintäkten uppgick till 5,3 MSEK och redovisas under finansiella poster.

1 JANUARI – 30 JUNI 2015

• Totala rörelseintäkter ökade med 8,2 procent till 126,6 (117,0) MSEK.
  • Nettointäkterna ökade i perioden med 10,6 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 61,3 (65,0) procent.
  • EBITDA uppgick till -0,9 (2,4) MSEK.
  • EBITDA-marginalen uppgick till -0,7 (2,0) procent.
  • Periodens resultat uppgick till -0,3 (-1,6) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7 668 (-3 983) KSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,06 (-0,34) SEK.

VD har ordet

Q2 är det svagaste av årets kvartal, då vi inte levererar ut några stora kollektioner av vare sig Home eller Clothing. April och maj var relativt svaga månader för oss, liksom för marknaden generellt, mycket beroende på den kalla våren. Kvartalet avslutades däremot starkt med en bra försäljning i juni, motsvarande en ökning på över 20 procent jämfört med samma månad föregående år.

De nordiska marknaderna visar fortsatt bra växt, och våra egna butiker har presterat bra under kvartalet. Vi ser också en positiv utveckling i flera europeiska länder jämfört med Q2 2014, med England och Tyskland som draglok. Den positiva vändning som vi noterade i Spanien i första kvartalet har fortsatt under andra kvartalet, och vi tror nu att det kan vara en långsiktig uppgång i Spanien vi ser en början på.  Den amerikanska marknaden levererade sämre än förväntat och det är fortsatt trögt i länder som Frankrike och Italien.

Jämförelsen med motsvarande kvartal förra året försvåras av bl.a. valutarörelser och stora extraordinära intäkter som påverkade resultatet positivt under Q2 2014. Den starka dollarn har påverkat våra inköpspriser, speciellt inom Clothing, och vår bruttomarginal påverkades också av en högre andel reaförsäljning i juni i år jämfört med motsvarande period föregående år.

Under Q2 påbörjade vi integrationen av vårt tyska dotterbolag, Lexington Central Europe, vår tidigare distributör av Lexington Home i Tyskland, Österrike och Schweiz. Vi blev majoritetsägare genom en nyemission i april. Vår plan är att lansera Lexington Clothing i Tyskland, hitta en butikslokal med rätt läge för vår första Lexington Concept Store, samt att göra en större satsning på vår webshop riktad mot den tyska marknaden. Resultatet av den här satsningen förväntar vi oss se framförallt under 2016 och framåt.

Även om andra kvartalet visar på en del utmaningar bl.a. i form av en starkare dollar och några tröga marknader, så fortsätter vi att arbeta vidare med vår långsiktiga strategi och mot våra mål som tidigare.

Malin Jonsson
CFO
Tel: 46 (0)8 54 55 58 00

Livsstilsvarumärket Lexington Company AB finns idag representerade med Home och Clothing i över 20 länder världen över. Främst i Europa, men även i Asien och Nordamerika. The Lexington Home Collection finns representerat i exklusivare varuhus som House of Fraser i Storbritannien, El Corte Ingles i Spanien, Lotte i Korea, Stockmann i Finland och Illum Bolighus i Danmark. The Lexington Clothing Collection lanserades 2008 och säljs idag i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Kina, U.K. och U.S.A. Totalt återfinns Lexington Company’s produkter hos över 900 återförsäljare i 20 länder med 25 Lexingtonbutiker i Skandinavien, 25 i Kina och 3 i USA.

Detta pressmeddelande innehåller information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.