The Lexington Company AB (publ) Delårsrapport Januari-Mars 2016

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -555 (-4 953) KSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -1,67 (0,20) SEK

VD HAR ORDET

Inledningen på 2016 har varit en utmaning med ett tufft marknadsläge, en osäkerhet i handeln under slutet av kvartalet, ökade kostnader och negativa valutaeffekter. Den svaga norska kronan fortsatte att påverka försäljningen negativt, och den starka US-dollarn fortsatte att påverka bruttomarginalen negativt. Resultatet i perioden påverkades av negativa valutaeffekter som totalt uppgick till mer än 4 MSEK jämfört med Q1 2015.

Vi genomför nu besparingsprogram i både USA och UK för att minska förlusterna där och har lagt en ny strategi för den fortsatta utvecklingen på dessa marknader.

Förhandsordrarna för höstkollektionerna ökade betydligt under kvartalet jämfört med motsvarande kollektioner 2015. I Norden har flera nya E-tailers tillkommit, och vi förväntar oss att se positiva effekter av dessa nya samarbeten i höst. I maj lanserar vi en uppdaterad version av Lexington Online Store och stärker vår totala närvaro inom digital handel. I maj släpper också vår Master Franchisetagare i Kina första versionen av Lexingtons Online Store för den kinesiska marknaden

Vår försäljning direkt till konsument d.v.s. försäljningen via våra egna butiker och vår Online Store har utvecklats positivt under kvartalet och ökade med drygt 15% jämfört med motsvarande period föregående år. Andelen av vår försäljning som nu går via egna kanaler är uppe i knappt 40% av totalen jämfört med 33% FÅ. Vår egen Online Store rapporterade stark tillväxt under jan-feb, men hade en svagare försäljning i slutet av kvartalet. De egna Lexingtonbutikerna i Norden visade på samma försäljningsmönster med en stark start i kvartalet, men svagare försäljning i mars som fortsatt in i april. Försäljningen till återförsäljarna i Norge, Finland och UK har dock varit svag i kvartalet, och den utvecklingen har påverkat totala tillväxten negativt.

Våra kostnader, framförallt personal, har ökat under kvartalet, främst som ett resultat av konsolideringen av det tyska dotterbolaget i resultatet, vilket inte var fallet under motsvarande period föregående år. Därtill har vi också ett större antal nya egna butiker än i Q1 2015. Vi ser att dollarns inflytande minskar kvartal för kvartal, men den kommer att påverka oss negativt även i Q2 2016. Vi räknar med att den negativa dollareffekten på inköpen balanseras under Q3, eller senast i Q4.

Vi fortsätter arbeta intensivt med det vi kan påverka i det utmanande marknadsläge som råder och ser positivt på utvecklingen framöver. Våra nya höstkollektioner, digitala satsningar och investeringar i dotterbolag och nya butiker ska innebära en bättre utveckling under andra halvåret än vad vi sett hittills i år.

Tommy Lindhe
COO
Tel: 46 (0)8 54 55 58 00

Malin Jonsson
CFO
Tel: 46 (0)8 54 55 58 00

Livsstilsvarumärket Lexington® finns idag representerat med produkter inom Home och Clothing i över 20 länder världen över. Främst i Europa, men även i Asien och Nordamerika. The Lexington Home Collection finns presenterat i Lexington Corners i exklusivare varuhus som KaDeWe i Tyskland, John Lewis i Storbritannien, El Corte Ingles i Spanien, Lotte i Korea, Stockmann i Finland och Illum Bolighus i Danmark m.fl. The Lexington Clothing Collection lanserades 2008 och säljs idag via återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Kina, U.K. och USA, samt i egna butiker. Totalt återfinns Lexingtons produkter hos över 900 återförsäljare i 21 länder. Lexington Company AB driver 23 Lexington Concept Stores i Skandinavien och 2 i USA. Vidare finns bl.a. 25 Lexington Franchise Stores i Kina, 7 i Taiwan och 1 i Singapore. Lexingtons egen Online Store levererar produkter till 18 marknader.

Detta pressmeddelande innehåller information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Citat

Kristina Lindhe, CEO, Grundare och Creative Director