The Lexington Company AB (publ) förbereder korttidspermitteringar med anledning av Coronaviruset

03/20/20

På grund av den oro och minskande antal besökare i butiker och köpcentrum som följer av Coronaviruset förbereder nu the Lexington Company AB (publ) korttidspermitteringar av sin personal som en följd av den minskande kundtillströmningen, som i sin tur förväntas leda till minskad försäljning. Butikernas öppettider kortas samtidigt ned för att ytterligare dra ned på kostnaderna. Stängning av butiker kan först bli aktuellt om situationen förvärras ytterligare eller om myndigheterna i olika länder så bestämmer.

”Efter en bra start på året med hög försäljning under januari och februari i våra butiker, har försäljningen den senaste veckan gått ned som en följd av den oro som råder med minskande antal besökare till de köpcentrum och gallerior där vi har våra butiker. Vi försöker nu snabbt anpassa oss till den nya situationen genom att dra ned på alla våra kostnader på olika sätt, säger Kristina Lindhe, CEO på the Lexington Company AB (publ). Samtidigt ökar vi våra aktiviteter online och erbjuda våra kunder enkla och säkra sätt att handla våra produkter i vår webshop med olika leveransalternativ, som t.ex. hemleverans, säger Lindhe vidare.”

The Lexington Company AB (publ) arbetar intensivt med att hantera Coronasituationen med personalens och kundernas säkerhet i fokus, och följer de rekommendationer och åtgärder som föreslås av myndigheterna i de länder där bolaget har verksamhet. Bolaget ser över alla kostnader och risker, men jobbar samtidigt med nya möjligheter för att balansera nedgångarna och snabbt komma igång igen när utvecklingen stabiliseras och vänder.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 mars 2020 kl. 08.30 CET.  Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.