THE MARKETING GROUP FÖRVÄRVAR TDA GROUP OCH ADDICTION ADVERTISING OCH ÖKAR GRUPPENS VINST PER AKTIE OCH EBITDA

Report this content

Det här är en översättning av den engelska versionen. Vid olika uppfattningar ska den engelska versionen gälla.

•  EBITDA per aktie beräknas öka till 36,52 Eurocent.*
  •  Total EBITDA beräknas öka till 12 486 392 Euro.*
  •  Antalet nyemitterade aktier i samband med förvärvet uppgår till 2 962 085.
  •  Antalet helägda dotterbolag uppgår nu till totalt 19.
  •  Antalet anställda ökar till 533.

*Baserat på proforma-prognos för hela gruppen om 19 bolag för räkenskapsåret 2016.

Stockholm, 26 september 2016 – The Marketing Group plc (“Gruppen”), världsledande inom agglomerering av digitala marknadsföringsbolag, offentliggör de strategiska förvärven av TDA Group och Addiction Advertising och förstärker sin verksamhet inom digital marknadsföring och reklam i USA och Singapore. Förvärven är i linje med Gruppens förvärvsstrategi att förvärva lönsamma, skuldfria och välskötta privata verksamheter som förstärker Gruppens uppsättning av digitala marknadsföringstjänster på geografiska nyckelmarknader.

De båda bolagen förvärvades genom ett så kallat special purpose holding company, Rinnik Group. Förvärvet genomfördes till en kurs om 4,22 Euro per aktie (baserat på en 10-dagars volymviktad snittkurs). Efter förvärvet kommer det totala antalet aktier i The Marketing Group öka från 31 223 827 till 34 185 912 genom emitteringen av 2 962 085 nya aktier.

Förvärvet ökar det totala antalet dotterbolag inom The Marketing Group till 19. Tillsammans har dessa bolag 32 kontor i åtta olika länder och erbjuder kunder deras tjänster i USA, Europa, Asien, Australien och Nya Zeeland.

De nya dotterbolagen inom The Marketing Group är:

1. TDA Group som grundades 1986 är en B2B-marknadsförings- och reklambyrå för amerikanska teknikbolag baserad i Silicon Valley. Bolaget planerar, framställer och hanterar innehåll till reklamkampanjer för kunder som IBM, Intel, Dell och Lenovo. Bolaget har 25 anställda. För mer information, besök bolagets hemsida www.tdagroup.com.
  2. Addiction Advertising är en Singaporebaserad reklambyrå som grundades 2011 med kunder inom både publik och privat sektor såsom The Monetary Authority of Singapore, The Singapore Building and Construction Authority, Standard Chartered Bank, OCBC Bank och China Life Insurance. Bolaget har elva anställda. För mer information, besök bolagets hemsida www.addictionadvertising.com.

De förvärvade verksamheterna kommer behålla sina egna unika varumärken samtidigt som de drar fördel av storleken, den globala räckvidden och tillgången till nya produkter och tjänster som ges genom att vara en del av The Marketing Groups globala nätverk. Samarbeten och partnerskap mellan dotterbolagen kommer leda till nya kundförhållanden, hjälpa till att attrahera nya affärsmöjligheter och erbjuda möjligheten till signifikanta synergier på kostnadssidan.

“Vi är glada att addera TDA Group och Addiction Advertising till The Marketing Groups portfölj av verksamheter. Båda bolagen tar med sig värdefull talang och expertis som kompletterar vårt nuvarande utbud av tjänster och hjälper till att ytterligare förstärka våra positioner i USA och Singapore. Framgent kommer vi fortsätta att identifiera och exekvera ytterligare förvärv som skapar värde för våra aktieägare och som understödjer vår ambition att bygga en global verksamhet som kan erbjuda kunder ett helt spektrum av digitala tjänster.”, kommenterar Jeremy Harbour, ordförande i The Marketing Group.

Nyckeltal*

EBITDA (The Marketing Group) för räkenskapsåret 2016 €11 064 384
EBITDA (Rinnik) för räkenskapsåret 2016 €1 422 008
EBITDA efter förvärvet €12 486 392
Nuvarande vinst per aktie 35,45 Eurocent
Vinst per aktie efter förvärvet 36,52 Eurocent
%-ökning i EBITDA 12,85%
%-ökning i antalet aktier 9,49%
%-ökning i vinst per aktie 3,03%

Rinnik-gruppens nyckeltal

2015 2015 2016 2016
Bolag Omsättning EBITDA Omsättning EBITDA
Addiction Advertising €1 300 513 €233 239 €2 964 565 €790 406
TDA Group €3 866 869 €826 664 €3 476 311 €631 601
Totalt €5 167 382 €1 059 902 €6 440 876 €1 422 008

Jeremy Harbour kommer hålla en investerarkonferens med anledning av detta pressmeddelande den
27 september 2016 klockan 09.00 CET. Delta i konferensen genom följande länk:

För mer information, vänligen kontakta:

Hannah Middleton, styrelseledamot och IR-ansvarig
Telefon: +65 8193 7625
E-post: hannah.middleton@marketinggroupplc.com

Malcolm Robertson / Tom Evrard
Telefon: +65 6831 7829 / +65 6831 7801
E-post:
ftiunitygroup@fticonsulting.com

Denna information är sådan information som The Marketing Group plc är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 september 2016 kl. 8.15AM CET.

The Marketing Group i korthet

The Marketing Group plc är ett globalt marknadsföringsbolag som sammanför en portfölj av framgångsrika och oberoende digitala marknadsföringsbolag, som var och ett erbjuder unika och kompletterande produkter och tjänster. Tillsammans bildar dessa bolag en globalt nätverk med en full uppsättning av digitala marknadsförings- och reklamtjänster. Den konsoliderade gruppen bistår dotterbolagen med vägledning, samordning, rådgivning samt en gemensam operativ plattform att verka genom. The Marketing Group bildades i maj 2015 och noterades på Nasdaq First North Stockholm den 8 juni 2016. Mangold Fondkommission AB, +46 8-5030 15 50, är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.

För mer information, vänligen besök bolagets hemsida www.marketinggroupplc.com.