🌍😊🌈 HURRA – IDAG ÄR WORLD EMOJI DAY 🎉

Report this content

För femte året i rad firas den internationella Emojidagen firas världen över den 17 juli. Dagen tillägnas det universella kommunikationsspråket via emojis som används och förstås av alla. Språkets betydelse idag går inte att förneka och har fått en stor genomslagskraft i dagens samhälle och förändrat hur vi kommunicerar. Allt började när fransmannen Nicholas Loufrani år 1997 digitaliserade den första kända Smileysymbolen, designad av hans egen far.

Den 17 juli 2018 firas internationella emojidagen, som är ett erkännande av den inflytelserika och revolutionerande kraft som finns i smileys och emojis. Det många inte känner till är dess ursprung. Det hela började 1997 när Nicolas Loufrani, son till skaparen av den första smileyn, såg möjligheten att digitalisera sin egen smiley i en rad olika uttryck som gav mening åt de befintliga ASCII-symbolerna.

Redan 1999 hade Nicolas Loufrani tagit fram en ordbok med 3645 smileys, som representerade ord i kategorierna: känslor, adjektiv, verb, objekt och djur.

– Min tanke med smileys var helt enkelt att skapa ett nytt universellt språk som skulle vara förståeligt och tillgängligt för alla, oavsett ålder, språk, kön, ras eller religion, säger Nicolas Loufrani.

I den digitala kommunikationens tidsålder var Loufranis smiley den första att dyka upp på en mobilskärm 1996 och nu, mer än 22 år senare, skickas inte mindre än 6 miljarder emojis (det japanska ordet för piktogram eller ikoner) via mobiltelefoner, datorer samt annan kommunikationsutrustning varje dag över hela världen.

Det var dock inte förrän Apple år 2007 började göra emojis tillgängliga för användare i Japan och 2010 när Unicode skapade ett standardformat för emojis, som de populära symbolerna på allvar slog igenom i vår dagliga kommunikation. Vid den här tidpunkten hade The Smiley Company redan spenderat tio år med att omvandla dem till ett eget konstnärligt uttryck.

Idag har emojirevolutionen, tack vare Unicode, uppfyllt Nicolas Loufranis vision om att skapa något alldeles unikt, ett nytt slags symbolspråk som alla kan förstå. Sedan Nicolas Loufrani och The Smiley Company för 21 år sedan utvecklade smileyn, har de prytt tusentals produkter, gett upphov till mer än 800 licenser globalt och genererat miljardbelopp i försäljning.

Den 17 juli 2018 firas den officiella emojidagen världen över.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar med Nicolas Loufrani, vänligen kontakta:

Magnus Johnson, presskontakt SpoilConcept
Epost: magnus.johnson@spoilconcept.se | tel: +46 70 8 88 41 42

Presskontakt:

Magnus Johnson

magnus.johnson@spoilconcept.se | 0708 - 88 41 42

Taggar:

Snabbfakta

17 juli firas World Emoji Day! Det hela startade lördagen den 1 januari 1972 då Franklin Loufrani ville sprida glädje när dåliga nyheter tycktes råda. Den franska tidningen France Soir tryckte den nu ikoniska smiley-logotypen för att lyfta fram goda nyheter. Kampanjen fick stor uppmärksamhet, en ikon och ett varumärke föddes. Smiley Company har sitt säte i London och är idag rankat som ett av världens största licensföretag (TOP100), med över 310 licenstagare som genererar årlig omsättning i detaljhandel på över 420 miljoner dollar och säljer mer än 237 miljoner produkter året runt. Smiley-varumärket är registrerat i över 100 länder och i 14 produktkategorier och enligt en ny undersökning världen över ser 97 % Smiley som positivitet. http://www.smiley.com

Citat

Nicolas Loufrani, CEO The Smiley Company