Prisbelönta brottsforskare:Tro, arbete och kärlek nyckel till att sluta begå brott

Report this content

Vid omvälvande vändpunkter i livet kan även tungt kriminella personer sluta sin brottsliga bana. Det menar amerikanerna John Laub och Robert Sampson som på tisdagen mottar världens kanske främsta kriminologipris, the Stockholm Prize in Criminology.

– Laubs och Sampsons forskning slår hål på myten ”en gång brottsling, alltid brottsling”. De visar att personer som kommer från liknande förhållanden med liknande egenskaper ändå kan utvecklas olika. Det är aldrig för sent, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet och en av två ordföranden i prisjuryn.

John Laub är verksam vid National Institute of Justice i USA och Robert Sampson vid Harvard University i USA. Deras forskning innebar ett genombrott när det gäller att förstå hur och varför kriminella slutar begå brott genom viktiga händelser eller vändpunkter i livet. Sådana vändpunkter kan vara en kärleksrelation, en religiös upplevelse eller arbete.

Prisutdelning 14 juni
H.M. Drottningen delar ut priset som uppgår till minst 1 miljon kronor. Prisceremonin sker i Stockholms stadshus i anslutning till konferensen the Stockholm Criminology Symposium, som äger rum den 13-15 juni på Norra Latin i Stockholm. På tisdagen klockan 13.30–15.00 berättar Laub och Sampson med egna ord om sina forskningsresultat.

Ytterligare information om vinnarna finns på www.criminologyprize.com.

Om priset: The Stockholm Prize in Criminology belönar insatser inom den kriminologiska forskningen eller praktisk tillämpning av forskningsresultat. Donatorer är bland andra Jerry Lee Foundation och Söderbergs stiftelser. Vinnarna har utsetts av en oberoende jury som består av kriminologer från Asien, Latinamerika, Nordamerika, Afrika, Australien och Europa.  Ordförandeskapet delas av Jerzy Sarnecki vid Stockholms universitet och Lawrence Sherman vid University of Cambridge. Brå arrangerar prisutdelningen och symposiet på uppdrag av Justitiedepartementet.

För mer information: Anna Cory, Brå, 08-401 87 82, Jerzy Sarnecki, 08-16 21 02 eller 0703-72 78 39

Adress: Prize Office, Brottsförebyggande rådet.
Box 1386, 111 93 Stockholm, Sweden.
Telefon: +46 (0) 8 401 87 00. Fax: +46 (0) 8 411 90 75
E-post: prizeoffice@bra.se