DEN SUCCÉFYLLDA AMERIKANSKA TONÅRSKOMEDISERIEN OM SKATEBOARDKILLARNA ZEKE OCH LUTHER FÅR PREMIÄR NU PÅ LÖRDAG PÅ NYA TV-KANALEN DISNEY XD

Nu på lördag den 17 oktober är det dags för Zeke och Luther, en helt ny komediserie, att rulla in på den nya barntevekanalen Disney XD. I TV-serien om skateboardkillarna Zeke och Luther ser vi bland annat Hutch Dano, Adam Hicks, Daniel Curtis Lee och Ryan Newman. Serien visas i en dubbad version klockan 09.30 och med svensk text klockan 16.00.

Den småkluriga komediserien handlar om de 15-åriga barndomskompisarna Zeke och Luther som är fast beslutna att bli världsberömda skateboardåkare. De drömmer om berömmelse och stora rikedomar. De har en lång väg kvar, men låter sig inte nedslås i första taget. Killarna bor i ett litet medelklassamhälle som heter Pacific Terrace och ligger vid norra Kaliforniens soldränkta stränder. Här hänger de på garageuppfarten eller tränar skateboardtricks i närheten av köpcentret. En annan favoritsysselsättning är att dra ner till stranden på skateboard, som är deras favoritsätt att transportera sig på, och njuta av Stilla Havets vågor. Det enda som stör lugnet är den 15-åriga grannkillen, Kojo, som knappast kan räknas till Zeke och Luthers bästa vänner. Kaxiga Kojo har svårt att tåla killarnas skateboardframgångar. Han vill inget hellre än att sätta dit dem och han gör det så fort han får tillfälle. Zekes 12-åriga lillasyster Ginger kan också reta gallfeber på killarna. Hon är lite lillgammal och tycker minst sagt att killarnas skateboarddrömmar är barnsliga. Hjärnan bakom killarnas bus och upptåg är Zeke. Han är född ledare. På många sätt är han som alla andra tonårskillar med stökigt rum och dåliga betyg, men när de gäller skateboarddrömmarna är han krävande och obeveklig. Det enda som möjligtvis skulle kunna villa bort Zeke från träningen är den nya engelska grannflickan, Olivia. Okonventionella Luther är Zekes raka motsats. Med känslig själ, stort hjärta och lite smått förvirrad, litar han fullständigt på att bäste vännen Zeke ska rädda dem ur alla kniviga situationer de hamnar i. Zeke och Luther premiärvisades i USA den 15 juni i år och debuterade som Disney XDs mest populära seriepremiär. I rollerna Hutch Dano - Zeke Adam Hicks - Luther Daniel Curtis Lee - Kornelius, aka ‘Kojo’ Ryan Newman - Ginger Serien skapad av: Matt Dearborn och Tom Burkhard Exekutiva producenter: Matt Dearborn and Tom Burkhard Exekutiv medproducent: Boyd Hale Bifogad bild Från vänster Hutch Dano och Adam Hicks som Zeke och Luther i TV-serien Zeke och Luther på TV-kanalen Disney XD. © DisneyXD/Bob D’Amico. För mer information och bilder, vänligen kontakta Elisabeth Elhazza PR-chef 08 -555 445 83, 070-617 44 45, elisabeth.elhazza@disney.com Om Disney XD Disney XD är en helt ny TV-kanal och underhållningsplattform som bjuder på en tilltalande blandning av live-action och animerade serier för barn i åldrarna 6–14 år. Den vänder sig till pojkar som strävar efter upplevelser, bedrifter, sport, äventyr, musik, spel och humor. Disney XDs utbud sänds via plattformarna TV, online och IP-TV. Programtablån innehåller serier, filmer och kortformatsproduktioner.