Disney Channel lanserar produktion med svenska ungdomar

Christina Aguilera och Justin Timberlake började som Disney-stjärnor. Nu har chansen kommit till Skandinavien. Den internationella TV-kanalen Disney Channel producerar årligen en uppsjö av serier och filmer för miljontals unga tittare över hela världen. I kölvattnet av dessa populära program har ”Disneystjärnorna” fötts. De är de talanger som spelar, sjunger och dansar i produktionerna och som sedan blivit världskända artister på kuppen. Flera Disneystjärnor, som till exempel Christina Aguilera och Justin Timberlake, har gått vidare och utvecklat egna karriärer. Andra, som Vanessa Hudgens och Zac Efron från High School Musical och Miley Cyrus från Hannah Montana kan ses både i Disney Channels produktioner och i egna projekt.

Nu får även några unga svenska talanger chansen att bli Disneystjärnor. Fredagen den 26 februari klockan 18.55 sänds första avsnittet av den skandinaviska versionen av När Klockan Ringer, en serie kortfilmer om det vardagliga livet på en skola, på Disney Channel. -Vi har sett väldigt många bra exempel på unga talanger som i Disney Channels internationella regi kommit väldigt långt på väg för att uppfylla sina drömmar. För oss på Disney Channel i Norden är det otroligt roligt att kunna erbjuda även nordiska ungdomar en plattform för att fortsätta utveckla sin kreativitet. Vi kommer därför löpande att satsa på lokala produktioner, säger Casper Bjørner, General Manager, Disney Channel Nordic. Den skandinaviska versionen av När Klockan Ringer har spelats in i Danmark med åtta svenska skådespelare baserat på ett manus skrivet av två av Danmarks mest erkända komiker, Mette Lisby och Jesper Baehrenz. De svenska skådespelande ungdomarna är Vendela Palmgren, 15 år, Oskar Kongshöj, 16 år, Elina Sandberg, 15 år, Klara Enervik Svedberg, 14 år, Ella Hasselqvist, 15 år, Ejke Blomberg, 16 år, Daniel Tufvander, 15 år samt Carl-Magnus Lilljedahl, 16 år. Samtliga kommer från Stockholmsområdet och utbildar sig inom musik, sång, dans och teater. På ungdomarnas samlade meritlista finns allt från framträdanden i flera av de mest uppskattade svenska versionerna av musikaler som Sound of Music, programledaruppdrag i flera tv-program och representation vid Junior Eurovision Song Contest. När Klockan Ringer består av 25 stycken 5-minutersepisoder som sänds dagligen under våren 2010 på Disney Channel. Handlingen utspelar sig i korridoren på en skola och hela serien är filmad genom ett fönster i skolbyggnaden. Där får vi följa skolungdomarna i deras hemligheter, skvaller och dramatik under rasterna. När Klockan Ringer är baserad på Disney Channels amerikanska förlaga: As the Bell Rings och det är den första lokalproduktion med skådespelare efter manus som görs i Norden av Disney Channel. Den nordiska produktionen har skett i samarbete med Nobody. För att titta på trailer inför premiären, vänligen besök: http://www.youtube.com/disneychannelse?gl=SE&hl=sv