Disney Channel önskar God Jul med stor julguide över julens magiska filmhöjdpunkter

Julen är här med alla dess traditioner och förberedelser. För många är december en månad fylld av förväntningar samtidigt som önskelistor ska skrivas och jultomten komma på besök.

Att tillsammans se Disneys klassiska filmer är en jultradition sedan länge i många svenska hem. I år kommer Disneys alla vänner som Kalle Anka, Musse Pigg, Simba och Tingeling på kärt återbesök och hälsar julen välkommen.

Under jul och fram tills att vi blickar mot det nya året sprider Disney Channel extra magi. Varje dag mellan den 16 och 31 december visar Disney Channel ett brett urval av filmer för hela familjen. Nedan följer tips över några av julens filmhöjdpunkter. Vad vore julen utan Disney…

Julstämning med ett av Disneys mästerverk
Lejonkungen
är för många en favoritfilm bland Disneys klassiker. I den storslagna filmen får vi följa lejonungen Simba som lever i Afrika tillsammans med vännerna Timon och Pumbaa och apan Rafiki. Tillsammans med storslagen musik sätter de älskade karaktärerna stämningen för filmen. Under en högtid som julen passar denna engagerade och gripande film hela familjen.

Söndag den 25 december kl. 08:30
Söndag den 25 december kl. 19:00

Juläventyr i New York
I jul kan du förtrollas av prinsessan Giselle i denna Disneysaga. I Förtrollad får vi följa den blivande prinsessan i jakten på drömprinsen när hon förvisas från den animerade sagans värld till ett livs levande Manhattan.
Filmen är en spännande, romantisk och musikalisk komedi som trollbinder alla i familjen!

Fredag den 16 december kl. 19:00
Lördag den 17 december kl. 08:00

Måndag den 26 december kl. 19:00

En god hjul med Bilar
I Disney och Pixars animerade mästerverk är det bilarna som är stjärnorna. Ambitiösa racerbilen Blixten McQueen tar ett oväntat stopp i en liten stad och upptäcker att det finns viktigare saker i livet än att vinna. Denna fartfyllda film fylld med spänning, musik och till och med kärlek, har blivit en modern Disney-klassiker.

Söndag den 25 december kl. 11:30
Söndag den 1 januari kl. 08:30

Musses Jul i Ankeborg
En riktig varm film där vi gör ett besök hos Musse och hans vänner i snöiga Ankeborg. Musses Jul i Ankeborg är en animerad film i en helt ny stil där alla dina Disney-favoriter som Kalle Anka, Långben och Pluto får nytt liv på ett makalöst sätt. Musses Jul i Ankeborg bjuder på massor av skratt och är den perfekta julklappen för hela familjen!

Tisdag den 22 december kl. 19:00

På hal is med Bambi 2
Julen är en högtid fylld av traditioner och Bambi från 1942 är en av Disneys mest välkända och omtyckta klassiker. I uppföljaren Bambi 2, får vi ett glatt återseende med en av filmhistoriens mest älskade karaktärer som tillsammans med vännerna Stampe, Blomma och Uggla forsätter på nya äventyr. Följ med Bambi när han återförenas med sin far – Skogens konung – som gör julen ännu mysigare för hela familjen.

Söndag den 18 december kl. 19:00

Phineas och Ferb i en annan dimension
Den animerade serien Phineas och Ferb är mångas favorit och under hösten har serien släppts som film. Phineas och Ferb upptäcker i denna galna och spännande långfilm att deras näbbdjur, Perry, i själva verket är en hemlig agent. Tillsammans dras de in i ett uppdrag för att sätta stopp för den onde doktor Doofenshmirtz planer. Ett perfekt filmval för alla som vill drömma sig ur julruschen och in i en annan dimension.

Måndag den 26 december kl. 08:30
Söndag den 1 januari kl. 11:30

Skönheten & Odjuret - Den förtrollade julen
I jul är det berömda Disneyparet Skönheten och Odjuret tillbaka. På det magiska slottet förbereder skönheten Belle för att Odjuret ska få uppleva en stämningsfull jul, trots att han är skeptisk. Det var nämligen under julen som en trollkvinna
förvandlade honom till ett monster. Den förtrollade orgeln Forte ser Belle som ett hot. Tillsammans med flöjten Fife smider han en lömsk plan för att Belle och Odjuret inte ska få uppleva en mysig jul tillsammans. Ett juläventyr fylld med romantik och spänning för alla i familjen.

Söndag den 18 december kl. 13:00
Onsdag den 21 december kl. 19:00

Musse, Kalle, Långben - De tre musketörerna
Kalle Anka och hans vänner är en given favorit på julafton. I år visar Disney Channel en långfilm om de tre vännerna. Musse, Kalle och Långben spelar vaktmästare och blir befordrade till musketörer. Tillsammans måste de kämpa mot Kapten Petter för att rädda prinsessan Mimmi. Disney förvandlar denna klassiska Alexandre Dumas roman till en humoristisk film att tillsammans se på julafton.

Lördag den 24 december kl. 14:00

Dumbo
Elefanten Dumbo har huvudrollen i denna känslosamma och värmande berättelse om den lilla elefantungen som upptäcker att han har en speciell gåva. Denna tidlösa Disney klassiker från 1941 garanterar extra värme i jul och
bjuder på en underbar berättelse om vänskap, mod och konsten att våga tro på sig själv.

Måndag den 26 december kl. 14:00

För mer information, vänligen kontakta:
Elisabeth Elhazza, PR Manager The Walt Disney Company Nordic

Tel: 08 555 445 00
E-mail: elisabeth.elhazza@disney.com

Om Disney Channel:
Disney Channel erbjuder underhållning för hela familjen som representerar det bästa från Disneys magiska värld. Kanalen visar en mix av klassiska och nya filmer, så som Lejonkungen, Dumbo, Sharpays Fabulous Adventure och Förtrollad samt populära serier som Shake It Up, Phineas and Ferb och Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr. Kanalen är fri från reklam och alla sändningar är antingen dubbade eller textade på svenska. Disney Channel sänder dagligen mellan 6.00 och 22.00 och distribueras via Boxer, Bredbandsbolaget, Kanal Digital, Com Hem, Sappa, Tele2, Telia och Viasat.

Snabbfakta