Disneys Julbarometer 2011 Svenska barnfamiljers jultraditioner: Disney hör julen till

Julklappar är den starkaste jultraditionen bland barnfamiljer och i år önskar sig barnen helst hårda paket. Det viktigaste med julen är att fira den tillsammans med familjen och med traditionell, hemlagad julmat. 85% av småbarnsfamiljerna tycker att stunden då jultomten kommer är en viktig tradition och 8 av 10 familjer uppger att en jul utan Disney inte skulle kännas lika traditionsenlig, nostalgisk, magisk eller mysig. Det visar Disneys Julbarometer bland 1000 svenska barnfamiljer.

En undersökning som Norstat genomfört på uppdrag av Disney Channel visar att barnfamiljer månar om julen och jultraditioner. De fyra topprankade jultraditionerna är julklappar (97%), klä julgranen (88%), julbord (88%) och Kalle Anka på julafton (87%).

7 av 10 familjer säger att det viktigaste med julen är att fira högtiden tillsammans med familj och släkt. Undersökningen visar också att hemlagad julmat är populärast. 8 av 10 uppger att de äter traditionell svensk julmat och som mestadels är egenlagad. Endast 2 procent uppger att de äter alternativ julmat. Utöver julbord så är risgrynsgröt den mat som tillhör julen, 6 av 10 barnfamiljer uppger att det är en jultradition som familjen har. 6 av 10 barnfamiljer ägnar sig också åt julbak.

–      Vi på Disney älskar julen och det var kul att se i vår numera årliga julundersökning att så många månar om julen och dess traditioner. På frågan om familjens Disney-favoritfilm så finns både älskade klassiker och nyare filmer på topplistan. Lejonkungen, som vi kan se fram emot i julens tv-tablå, rankas högst följd av Djungelboken, Bilar och Råttatoulle, säger Veronica Lindholm, marknadsdirektör på The Walt Disney Company Nordic.

Undersökningen visade också att barnen i år allra helst önskar sig hårda julklappar av jultomten:

Topp fem-julklappar hos barn:

1. TV/Data-spel
  2. Mobiltelefon/Smartphone
  3. Kläder och skor
  4. Lego
  5. Dator

Att slå in julklapparna är den viktigaste pysseltraditionen kring jul, vilket 9 av 10 familjer gör. Näst vikigast är att laga julmat (77 %) och baka/baka pepparkakshus (75 %). 74 % säger även att de gör eget julgodis.

Undersökningen genomfördes under oktober via undersökningsföretaget Norstat Sverige. 1000 familjer med barn mellan 0 och 14 år var med och svarade på webbenkäten.

För mer information, vänligen kontakta:
Elisabeth Elhazza, PR Manager The Walt Disney Company Nordic, elisabeth.elhazza@disney.com

Annika Dellensjö, Pressjour, Tel: 070-941 00 69

Om Disney Channel:
Disney Channel erbjuder underhållning för hela familjen som representerar det bästa från Disneys magiska värld. Kanalen visar en mix av klassiska och nya filmer, så som Lejonkungen, Robin Hood, Sharpay’s Fabulous Adventure och Förtrollad samt populära serier som Shake It Up, Phineas och Ferb och Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr. Kanalen är fri från reklam och alla sändningar är antingen dubbade eller textade på svenska. Disney Channel sänder dagligen mellan 6.00 och 22.00 och distribueras via Boxer, Bredbandsbolaget, Canal Digital, Com Hem, Telia och Viasat.