PREMIÄR 14 AUGUSTI FÖR MY CAMP ROCK, DISNEY CHANNELS FÖRSTA STORA LOKALA PRODUKTION I SKANDINAVIEN

Fredag den 14 augusti är det äntligen premiär för My Camp Rock med Erik Rapp, 13 år, från Leksand och Shenie Fogo, 11 år, från Stockholm. Detta är Disney Channels första stora lokala produktion.

I våras arrangerade Disney Channel den Skandinaviska musiktävlingen, My Camp Rock, som hämtar inspiration från kanalens succéfilm Camp Rock med Demi Lovato och Jonas Brothers. Barn i åldrarna 8-16 år i Sverige, Norge och Danmark sände in videor med sina tolkningar av någon av Camp Rock-låtarna We Rock eller This Is Me eller den svenska versionen av This Is Me. En skandinavisk jury med bland andra den svenska artisten Marie Serneholt valde ut två bidrag från varje land, baserat på talang och ”star quality”. Från Sverige valdes Erik Rapp och Shenie Fogo ut bland alla insända bidrag. Finalisterna tillbringade under sommaren en vecka på ett musikläger på Barnens Ö utanför Stockholm. På lägret fick de unga talangerna hjälp av Marie Serneholt och andra experter med tips och råd, träning och förberedelser inför den stora finalen. Den hölls på lägrets sista dag – precis som i filmen Camp Rock. Tittarna avgör Den 14 augusti är det premiär för programserien som följer talangernas upplevelser på lägret, My Camp Rock. Serien laddar för den stora finalen som sänds i det sjätte programmet. Då får tittarna i Sverige, Norge och Danmark rösta på vem de tycker bäst om. Vem som vinner avslöjas i det sjunde och sista programmet. Vinnaren får spela in en musikvideo med This Is Me, som har premiär i det sista programmet. Erik och Shenie Den ena av de två svenska finalisterna är Erik Rapp. Han kommer från Leksand och är 13 år. Om Erik skulle beskriva sig själv med tre ord så skulle han säga: Glad, snäll och rolig. Men de som känner honom bra skulle nog säga: Glad, charmig och underhållande. Första gången han stod på scen ensam var på skolans Melodifestivalen 2006 då han sjöng Las Vegas med Martin Stenmark. Vad han minns från det tillfället var att han inte kände sig så nervös, och att han tyckte att det var roligt. Erik har varit med på TV en gång tidigare under en tävling som hette Stjärnskott 2008. Erik har två dolda talanger; det ena är att han är duktig på att laga mat och det andra är språk. Marie Serneholt om Erik: ”Erik är en kille med otroligt mycket charm och en riktigt cool röst. Han har en utstrålning på scenen som smittar av sig. Jag är helt såld!” Den andra svenska finalisten är Shenie Fogo. Hon är 11 år och kommer från Stockholm. Hon är den lilla tjejen med den stora rösten. Första gången Shenie stod på scenen var hon nio år och sedan dess har hon deltagit i lokala tävlingar och medverkat ibland annat Junior Eurovision Contest 2007 och Starraoke. Shenie älskar Disney och musik, så för henne är det här verkligen en dröm som går i uppfyllelse. Marie Serneholt om Shenie: ”Jag känner mig hedrad över att fått jobba med Shenie. Hon har en helt makalös röst! Hon har fått mig att gråta fyra gånger med sin underbara sång...” Experterna I juryn samarbetade Marie Serneholt med den norska stjärnan Tone Damli Aaberge och Martin Hoberg Hedegaard från Danmark samt med repersentanter från Disney Channel. Tone fick sitt genombrott som deltagare i norska Idol 2005 (hon kom tvåa) och har därefter gett ut två storsäljande album. I årets Melodi Grand Prix kom hon tvåa med låten Butterflies. Den danske artisten Martin Hoberg Hedegaard vann danska X-factor 2008. Alla tre deltog i musiklägret där de stöttade sitt lands tävlande. Välkända coacher arbetade också med att utveckla barnens sång och dans. Första stora lokala produktionen My Camp Rock är den första stora lokala produktionen för Disney Channel Skandinavia. Det danska produktionsbolaget Nobody är också igång med kortformatserien När det ringer ut. Åtta unga skandinaviska talanger ska ha huvudrollerna i de 25 episoderna, var och en fem minuter lång. Serien har premiär 2009. My Camp Rock är producerad av Titan Television för Disney Produktionsteam: Titan Television • Maria Eriksson, producent • Anna Ericsson, produktionsledare Disney Channel • Matthew Robson, programdirektör • Matt Eriksson, ansvarig producent