Nytt världscentrum för damidrott visades i Malmö

Report this content

I anslutning till måndagens fotbollsfinal i U21-EM i Malmö presenterades The World Village of Women Sports® – ett nytt världscentrum för damidrott. I slutet av augusti utses en vinnare bland de fem arkitektbyråer som lämnat in förslag till utformningen av centret.

The World Village of Women Sports®, vars första etapp beräknas stå klar 2012, syftar till att ge världens kvinnliga idrottare samma möjligheter att utvecklas som sina manliga kolleger. Det nya centret blir en internationell mötesplats för, förutom aktiva idrottare, även tränare, ledare, läkare, beteendevetare, näringsfysiologer med flera. – Hos oss kommer de aktiva att kunna utvecklas med nya träningsmetoder, och kan också få hjälp med operationer och återhämtning efter idrottsskador. Sverige har kommit långt när det gäller jämlikhet mellan könen vilket ger trovärdighet åt projektet. Etableringen till Malmö, som är en del av en expansiv region, känns också naturlig, säger Mårten Hedlund, en av idégivarna och grundarna av det nybildade projektbolaget. Enligt planerna kommer The World Village of Women Sports® att omfatta 70 000–100 000 kvadratmeter, och även inrymma kontor, bostäder, restauranger m m. Malmö högskola och tidningskoncernen Sydsvenskan har båda tecknat avsiktsförklaringar om att flytta hit. Hela projektet är kostnadsberäknat till cirka 1,5 miljarder SEK och ska finansieras med privat kapital. Initiativtagare till projektet är entreprenörerna Kent Widding Persson, Mårten Hedlund och Dan Olofsson. Förutom ansvar för fastighetsutvecklingen söker de investorer som ser ett värde i varumärket The World Village of Women Sports®. Exempelvis globala tillverkare av sportutrustning och elektronik. Arbete pågår också för att engagera internationella idrottsorganisationer. – Vi hoppas och tror på flera internationella samarbeten inom specifik forskning och utveckling och mellan olika sporter. Centret kommer att gagna elitsatsningar inom damidrotten men också ge glädje och inspiration på motionsplanet. För mer information, kontakta: • Mårten Hedlund, The World Village of Women Sports®, +46 (0)707 53 11 33, marten.h@womensportvillage.com • Kent Widding Persson, The World Village of Women Sports®, +46 (0)708 16 46 34, kent.w@womensportvillage.com Foton av de fem arkitektförslagen kan laddas ner från www.womensportvillage.com www.womensportvillage.com