Sydafrika är inte bara FIFA World Cup: LdB FC for Life – fotboll som räddar liv

Report this content

Sveriges och ett av världens ledande damfotbollslag, LdB FC, utvecklar i Sydafrika LdB FC for Life, ett uppmärksammat projekt som ska öka självkänslan bland unga kvinnor och bromsa spridningen av hiv. Idag berörs över 20 000 flickor vid ett 40-tal skolor.

Ansvarig i Sydafrika är Anna Nyman, sjukgymnast med gedigen erfarenhet av damfotboll:
    – Genom den schemalagda fotbollen får skolflickorna en chans att stärka sin självkänsla och tro på framtiden. Vi har jobbat med skolorna i tre år och märker att det ger resultat. Skolflickorna behöver all uppbackning de kan få. Samhället är fortfarande väldigt mansdominerat och flickorna är inte vana att säga emot, framhåller Anna Nyman.

LdB FC for Life är särskilt aktivt i KwaZulu Natal, en av de värst drabbade provinserna när det gäller hiv och aids. Exempelvis bedrivs fotbollsverksamhet för tjejer i VM-staden Durban. Utöver träningar och matcher kan tjejerna, ledare m fl föra en dialog och utbyta erfarenheter via bloggen www.itsawomensworld.se/ldb-fc-for-life.

Pengar till ny fotbollsplan
På initiativ av LdB FC for Life ska det uppföras en ny fotbollsplan i Nelson Mandelas hemby, Mvezo. Pengarna kommer från en auktion av matchdräkter i oktober förra året. Under en enda hemmamatch spelade LdB FC:s A-lag i Afrikainspirerade matchställ, som därefter auktionerades ut.

– Vi gör insamlingar, håller välgörenhetskonserter och gör många andra insatser för att ännu fler tjejer i Sydafrika ska få spela fotboll, säger Anna Nyman.

Ett drygt 20-tal vänföreningar i bl a Sverige och Danmark
LdB FC har ett drygt 20-tal vänföreningar i Sverige, Danmark och Finland, som på olika sätt är med och stöder LdB FC for Life. Dansk vänförening är Fremad Nord, vars världsspelare Christiona Øyangen Ørntoft, på uppdrag av LdB FC for Life, varit på plats i Sydafrika och tränat skolflickor.

Vänföreningarna fungerar tillsammans med LdB FC som ”gudmödrar” för skolorna i Sydafrika, och skänker matchdräkter, bollar m m. Medverkar i arbetet gör även tiotusentals svenska ungdomar och deras föräldrar.

Kontrast till FIFA World Cup – besök gärna LdB FC for Life
Få en inblick i vad fotbollen på skolorna betyder för ökad jämlikhet och för att bromsa spridningen av hiv. Kontakta Anna Nyman, ansvarig i Sydafrika, tel +27 (0)825 40 28 41, anna.nyman@live.se

Bildmaterial och ytterligare information
Kontakta Jenny Henrichson, tel +46 (0)709-76 00 62, jenny.h@womensportvillage.com