Nya rekord för värmpepumpar: Thermia ökar försäljningen med 117 procent

Report this content

Thermia Värme i Arvika ökade försäljningen av värmepumpar med 117 procent under augusti månad 2006 jämfört med augusti 2005. Expansionen i såväl Sverige som internationellt visar fortsatt full fart.

– Det är extremt bra. Men utvecklingen är ingen tillfällighet. I Sverige, som är vår huvudmarknad, är expansionen mycket stark. Även den internationella expansionen slår alla kalkyler. Allt fler européer har värmepumpar från Arvika för att få effektiv värme och även kyla, säger Mats Bergsjö, VD för Thermia Värme AB. En förklaring till de kraftigt ökade försäljningssiffrorna är förstås de höga energipriserna. Det har gjort att många söker nya sätt att värma sina bostäder. – Värmepumparnas goda effekter på såväl privatekonomi som miljö gör att vi är mycket positiva även till den fortsatta utvecklingen. Vårt internationella utvecklingscenter i Arvika kommer att bidra med modeller som gör att värmepumparnas fördelar kommer att bli ännu större och därmed ännu attraktivare som energikälla, spår Mats Bergsjö. En värmepump kan spara upp till 75 procent av värmekostnaden jämfört med olja eller el. Den är dessutom ett miljövänligt alternativ till den klassiska oljepannan och bidrar aktivt till att förbättra miljön, inte minst genom att kraftigt minska utsläpp av koldioxid, vilket ur miljösynpunkt är oerhört värdefullt Enligt tidningen Vi i Villas Villaindex tänker var femte villaägare, 21 procent, byta eller komplettera sitt uppvärmningssätt det närmaste året. Av dessa överväger 45 procent att byta till värmepump. 23 procent av Sveriges villaägare har redan installerat värmepump.