Thoren Business School-elever vinnare i SM i Ung Företagsamhet

Report this content

När årets SM i Ung Företagsamhet gick av stapeln på Stockholmsmässan under gårdagen, gick priset för ”Bästa Vara” till Louise Nordström och Alexander Björkbacka från Thoren Business School i Gävle. Det var med produkten ”Kross Over” – ett skydd för säker transport av glasflaskor, som ungdomarna vann tävlingskategorin, med juryns motivering: "En resa där personlig motgång vändes till direkt framgång. Lättviktig lösning som stillar din oro. En funktionell vara som inte krossar dina våta drömmar".

Efter 24 olika UF-mässor och 1000-tals tävlingsbidrag var det alltså Louise och Alexanders ”Kross over” som kammade hem vinsten. Idén till produkten kom efter en utlandsresa där de själva upplevde ett behov av något att skydda sina flaskor med. Tack vare sin gymnasieskola fick de sedan chansen att utveckla idén till en färdig produkt tillgänglig för marknaden.

Både Louise och Alexander studerar på programmet Business på Thoren Business School och har därigenom fått chansen att under året driva sitt egna företag. När de tidigare under våren tävlade på regional nivå kom de tvåa i kategorin, men har tack vare lärarnas stöd och skolans uppbackning haft möjlighet att vidareutveckla produkten.

- Vi hade inte varit där vi är om det inte hade varit för lärarna. Framför allt vår UF-coach Per Andersson har varit till stor hjälp. Men vi har även känt ett stort stöd från rektorn Fredrik Nilsson och vår lärare Kerstin Stensson, säger Alexander Björkbacka.

Alexander förklarar att han är nöjd med sitt val av utbildning eftersom TBS-skolan ger honom utrymme att arbeta med sina styrkor och att den är mer högskoleinriktad. Närmast väntar studenten för de två eleverna, men sedan har de planerat att arbeta vidare med företaget.

För mer information, kontakta Christine Rosencrantz, personal- och informationschef ThorenGruppen, 076-877 19 00.

ThorenGruppen driver idag fem Yrkesgymnasier samt nio affärsgymnasier med högskoleförberedande program i Sverige. Verksamheten startade 1999 i Umeå. ThorenGruppen AB är ett av Sveriges största och mest expansiva utbildningsföretag med inriktning på lärande och kompetensutveckling på individ- och organisationsnivå. Raja Thorén är VD och ensam ägare.

För mer information http://www.thorengruppen.se/.

Taggar: