• Thuban/

Thuban förlänger acceptperioden i budet på Ledstiernan till och med torsdagen den 18 mars 2010

Report this content

Pressmeddelande 2 mars 2010 Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada, Sydafrika eller Nya Zeeland. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt. Den 30 november 2009 offentliggjorde Thuban AB (Thuban) ett erbjudande om att förvärva samtliga utestående aktier och teckningsoptioner i Ledstiernan AB (“Ledstiernan” respektive “Erbjudandet”). Efter en förlängning av acceptperioden kontrollerar Thuban 4 451 142 aktier, motsvarande 77,83 procent av kapital och röster i Ledstiernan.

Styrelsen för Ledstiernan har ansökt om att Ledstiernan-aktien ska avnoteras från NASDAQ OMX Stockholm (”NASDAQ OMX”) eftersom Ledstiernan inte längre uppfyller börsens noteringskrav. Styrelsen för Ledstiernan har även meddelat att handeln i Ledstiernan-aktien avses fortsätta på Alternativa aktiemarknaden efter en avnotering från NASDAQ OMX. Sista dag för handel på NASDAQ OMX kommer att meddelas så snart ansökan har godkänts av NASDAQ OMX. För att ge aktieägare som inte redan lämnat in sina aktier möjlighet att acceptera erbjudandet har Thuban beslutat att ytterligare förlänga acceptperioden för Erbjudandet t.o.m. den 18 mars 2010. Totalt har Thuban förvärvat 2 194 594 aktier motsvarande 38,4 procent av kapital och röster i Ledstiernan sedan Erbjudandet lämnades, varav 927 490 aktier, motsvarande 16,2 procent av kapital och röster i Ledstiernan, genom accepter i Erbjudandet och 1 267 104, motsvarande 22,2 procent av kapital och röster genom förvärv över börsen. Utöver dessa aktier har Thuban även förvärvat 210 000 teckningsoptioner utgivna av Ledstiernan, motsvarande 210 000 aktier i Ledstiernan. Accept av Erbjudandet under den förlängda acceptperioden sker på samma sätt, och på samma anmälningssedel, som under den inledande acceptperioden. Villkoren för Erbjudandet, beskrivna i den erbjudandehandling som offentliggjordes den 8 januari 2010, gäller även under den förlängda acceptperioden. Redovisning av likvid kommer alltjämt att ske fortlöpande inom cirka 6 arbetsdagar efter det att anmälningssedel kommer SEB tillhanda. Thuban förbehåller sig rätten att ytterligare förlänga acceptperioden. Tvångsinlösen och avnotering Om Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning av Thuban blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i Ledstiernan avser Thuban att begära tvångsinlösen av resterande aktier i Ledstiernan. Rådgivare SEB Enskilda är finansiell rådgivare till Thuban och Setterwalls Advokatbyrå är juridisk rådgivare i samband med genomförandet av Erbjudandet. Stockholm den 2 mars 2010 Thuban AB För ytterligare information kontakta: Adam Gillberg Telefon: 070-456 56 00