Beslut vid Thule Groups årsstämma 2015

Vid Thule Group AB:s årsstämma den 29 april 2015 fattades följande beslut.

Val av styrelse
Till styrelseledamöter omvaldes Stefan Jacobsson (ordförande), Bengt Baron, Hans Eckerström, Liv Forhaug, Lilian Fossum Biner, David Samuelson och Åke Skeppner.

Arvode till styrelsen
Styrelsearvode beslutades att utgå med 800 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor till var och en av de bolagsstämmovalda ledamöterna, exklusive utskottsarvode. Ersättning för arbete i revisionsutskottet ska utgå med 100 000 kronor till ordföranden. För utskottsarbete i övrigt ska ersättning utöver ordinarie styrelsearvode inte utgå.

Val av revisor
Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB för en mandatperiod om ett år. KPMG AB har meddelat att auktoriserade revisorn Helene Willberg kommer att fortsätta som huvud-ansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Utdelning
I enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag bestämde årsstämman ut-delningen till 2,00 kronor per aktie för 2014. Utdelningen ska utbetalas i två del-betalningar för en bättre anpassning till koncernens kassaflödesprofil. Avstämnings-dagen för rätt till utdelning för den första utbetalningen om 1,00 krona fast-ställdes till den 4 maj 2015 och till avstämnings-dag för den andra utbetalningen om 1,00 krona fastställdes till den 9 oktober 2015. Den första utbetalningen beräknas komma att utsändas av Euroclear med start den 7 maj 2015 och den andra utbetalningen med start den 14 oktober 2015.

Principer för valberedning
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag till principer för val-beredning innebärande i huvudsak följande. Valberedningen inför årsstämma ska utgöras av representanter för de fyra röstmässigt största ägarregistrerade aktieägarna i den av Euroclear förda aktieboken den 30 september varje år samt styrelsens ordförande, som även ska sammankalla valberedningen till dess första sammanträde. Till ordförande i valberedningen ska utses den ledamot som företräder den röstmässigt störste aktieägaren om valberedningen inte enhälligt utser annan. Sammansättningen av valberedningen inför årsstämman ska normalt sätt offentliggöras senast sex månader före stämman. Ingen ersättning ska utgå till ledamöterna i valberedningen. Valberedningens mandattid löper intill dess nästkommande valberednings samman-sättning offentliggjorts. Valberedningen ska lämna förslag till stämmoordförande, styrelse, styrelse-ordförande, revisor, styrelsearvode med uppdelning mellan ordföranden och övriga ledamöter samt ersättning för utskottsarbete, arvode till bolagets revisor samt eventuella förändringar i förslag till valberedning. Principerna för valberedning ska gälla tillsvidare.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattnings-havare innebärande i huvudsak följande. Koncernledningens ersättning ska omfatta fast lön, eventuell rörlig lön, pension och övriga förmåner. Den sammanlagda ersättningen ska vara marknadsmässig och konkurrenskraftig och återspegla individens prestationer och ansvar samt, med avseende på aktiebaserade incitamentsprogram, den värdeutveckling för Thule Groups aktie som kommer aktieägarna till del. Den rörliga lönen kan bestå av årlig rörlig kontant lön och långsiktig rörlig lön i form av kontanter, aktier och/eller aktierelaterade instrument i Thule Group AB. Rörlig kontant lön ska förutsätta uppfyllelse av definierade och mätbara mål och ska vara maximerad upp till högst 75 procent av den årliga fasta lönen för verkställande direktören och för övriga ledande befattningshavare upp till högst 60 procent. Villkor för rörlig lön bör utformas så att styrelsen, om exceptionella ekonomiska förhållanden råder, har möjlighet att begränsa eller underlåta utbetalning av rörlig lön om en sådan åtgärd bedöms som rimlig. Styrelsen ska ha rätt att frångå de av årsstämman beslutade riktlinjerna, om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.

Vid frågor vänligen kontakta:

fredrik.erlandsson@thule.com

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bl.a. utrustning för cykel, vatten och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral förmobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (bl.a. snökedjor). Våra produkter säljs på 136 marknader över hela världen. Vi är fler än 2.200 anställda som arbetar på 10 fabriker och fler än 35 försäljningskontor över hela världen. Försäljningen under 2014 uppgick till 4,7 miljarder svenska kronor. Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com