Nationalmuseum upptar barnvagnen Thule Urban Glide i sin samling av framstående svensk design

Thules trehjuliga barnvagn Thule Urban Glide har uppmärksammats av sveriges Nationalmuseum för sin design och funktionalitet. Museet anser att vagnen representerar modern svensk design på ett sätt som gör att den bör upptas i museets permanenta samlingar och bevaras för evig framtid.

Nationalmuseum är Sveriges största konst- och designmuseum. Det är också en statlig myndighet med uppgift att främja konsten. I sin roll som Sveriges ansvarsmuseum har Nationalmuseum ansvaret för att samla konst, konsthantverk och design. Det som museet tar in i samlingen ska bevaras i ”evig framtid”, så att det finns verkliga artefakter kvar från var tid till kommande generationer.

Nationalmuseum har beslutat att ta upp Thules bästsäljande trehjuliga barnvagn Thule Urban Glide i sin permanenta samtling eftersom den representerar framstående svensk design av en produkt i vardagen. En produkt som kan anses vara värd att bevara för framtiden.

Ingår i museets öppningsutställning
Thule Urban Glide ingår också i museets öppningsutställning som öppnas imorgon, lördagen den 13 oktober. Utställningen markerar också muséets nyöppning efter den omfattande, fem år långa, renoveringen av muséets lokaler.

Nationalmuséums uppmärksammande om design och funktion ska läggas till den digra meritlista av internationalle designerkännanden och priser som Thule Urban Glides vunnit sedan den lanserades, så som RedDot Award, iF Product Design Award och EUIPO Design EuropaAward.

Thule Urban Glide är en barnvagn som underlättar ett aktivt familjeliv. En vagn för alla typer av terräng med en smidig och lätt design som gör den perfekt för att utforska staden eller ge sig ut i naturen.

För mer information om Thule Urban Glide
www.thule.com/sv-se/se/strollers/strollers

För mer information om Nationalmuseum
www.nationalmuseum.se

Varumärket Thule etablerades 1942. Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av produkter som gör det möjligt för aktiva människor att ta med sig sin packning, utrustning och sina barn på ett säkert, enkelt och snyggt sätt.
Thule erbjuder bland annat cykel- och skidhållare, takräcken och takboxar, dator- och kameraväskor, skid- och pjäxbagar, ryggsäckar, samt barnrelaterade produkter som joggingvagnar, barncykelsadlar och cykelvagnar.
Produkterna säljs på 140 marknader över hela världen. Thule är det största varumärket inom Thule Group.
www.thule.com