Strategisk översyn av segmentet Specialty avslutad - verksamheten för verktygslådor för pick-up trucks avses avyttras

Efter strategisk översyn av Specialty segmentet under 2016 har styrelsen beslutat att avyttra den amerikanska verksamheten för verktygslådor för pick-up trucks, inklusive den för denna verksamhet dedikerade fabriken i Perry, Florida, USA. Processen för avyttring har påbörjats och förväntas avslutas under 2017.

Nettoomsättningen i denna produktkategori uppgick under 2016 till 307 Mkr (303). Verksamheten är geografiskt begränsad till Nordamerika och är framförallt riktad mot hantverkare under koncernens varumärke UWS (som ingår som del i verksamheten som avses avyttras) och av private label leveranser till gör-det-själv-kedjan ”Home Depot”. Omsättningen till Home Depot har utgjort ca 1/3 av produktkategorins omsättning under 2016 såväl som 2015. Kontraktet med Home Depot kommer dock att upphöra under 2017. Verksamheten hade 2016 en rörelsemarginal om 11.2% (5.2).

Tillgångar och skulder hänförliga till denna verksamhetsgren har omklassificerats och redovisas i balansräkningen som tillgångar och skulder klassificerade som innehav för försäljning.

Två mindre produktgrupper som historiskt rapporterats inom Specialty segmentet (räcken för pick-up trucks samt mindre tillbehör för pick-up trucks) kommer inte att avyttras. Dessa kommer framgent att rapporteras i produktkategorin Sport&Cargo Carriers i Region Americas. Omsättningen för dessa produktgrupper uppgick 2016 till 158 Mkr (155).

Denna information är sådan information som Thule Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 februari 2017 kl. 07.45 CET.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified.erbjuder bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersporter som transporteras med bil), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar), Sport&Travel Bags (t.ex. vandrings-ryggsäckar, resväskor) och Bags for Electronic Devices (t.ex. dator- och kameraväskor).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,6 miljarder kronor.